رکورد زنی چین در تولید مقالات علمی

کشور چین برای نخستین بار موفق شده است درزمینهٔ تعداد مقالات علمی تولید شده در جهان از کشور آمریکا جلو زده و به بزرگ‌ترین تولیدکننده مقالات علمی در جهان تبدیل شود.این خبر از سوی رسانه‌های چینی مطرح نشده است و منبع انتشار آن، بنیاد ملی علوم آمریکا یا NSF بوده است و به همین دلیل نیز شک و شبهه‌ای درزمینهٔ صحت آن وجود ندارد.

این بنیاد در تاریخ 18 ژانویه اسنادی جدید را ارائه کرده است که نشان می‌دهد ایالات متحده آمریکا با رقابتی جدی از سوی کشور چین و چندین کشور در حال توسعه دیگر روبرو شده است. این گزارش حاکی از آن است که امریکا همچنان به‌عنوان یک‌قطب علمی بزرگ در جهان باقی خواهد ماند ولی رقابت برای این عنوان،تنگاتنگ‌تر از همیشه شده است.

بیشتر بخوانید:

برترین تولیدکنندگان مقالات علمی کدام کشورها هستند؟

بر اساس گزارش یاد شده، کشور چین در سال 2016 (آخرین آمار برداشت‌شده به‌صورت رسمی به این سال بازمی‌گردد) تعداد 426 هزار مقاله علمی را تولید کرده است که این میزان برابر با 18.6 درصد از کل مقالات تولید شده در جهان بوده است. از سوی دیگر کشور آمریکا نیز توانسته است تا تعداد 409 هزار مقاله علمی معتبر تولید کند. رتبه سوم درزمینهٔ این مقالات نیز کشور هندوستان بوده است که با پیشی گرفتن از کشور ژاپن به این رتبه دست پیدا کرده است.

کیفتی متفاوت با کمیت

بااین‌وجود وقتی‌که کیفیت مقالات مطرح می‌شود، معادلات تغییر می‌کند.  در این شرایط کشور سوئد به‌عنوان صدرنشین جدول مطرح  است و کشور سوییس در رتبه دوم جای می‌گیرد. رتبه سوم درزمینهٔ تعداد تولید مقالات درجه بالا و دارای کیفیت علمی ویژه نیز به کشور آمریکا اختصاص دارد. اتحادیه اروپا به‌عنوان یک واحد مشترک به رتبه چهارم تکیه زده است و کشور چین در رده پنجم جدول جای دارد.

آمریکا هنوز ازنظر تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم و فناوری در رتبه نخست قرار دارد و به‌عنوان مقصد محبوب برای دانشجویان این رده‌ها شناخته می‌شود.  البته آمار این دانشجویان از 25 درصد در سال 2000 به 19 درصد در سال 2014 کاهش پیداکرده است. همچنین این کشور بیشترین بودجه تحقیق و توسعه را داشته و در سال 2015 رقم 500 میلیارد دلار برای این موضوع هزینه کرده است. این رقم برابر با 26 درصد از کل بودجه تحقیق و توسعه در سراسر جهان است.

 

منبع: nature

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چيني ها در همه جا و همه چيز نفوذ كردن واقعا
    مطلب جالبي بود
    مرسي

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا