ایستگاه بین المللی فضایی 400 متر جا به جا شد

ایستگاه بین المللی فضایی طی روزهای گذشته شاهد انجام عملیاتی ویژه بود که طی آن در مدار زمین تغییر ارتفاع داده و 400 متر بالاتر رفت. این عملیات توسط سیستم پیشرانه ویژه ای به نام موتورهای Zvezda انجام شد.

این تغییر ارتفاع به منظور انجام مراحل مقدماتی اعزام یک راکت فضاپیما با عنوان Progress-MS-08 به ایستگاه بین المللی است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، در تاریخ 11 فوریه به ماموریت اعزام خواهد شد.

 بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، موتورهای فوق طی تنها شانزده ثانیه موفق به انجام ماموریتی شدند که برای طراحی آن، محاسباتی پیچیده و دشوار صورت گرفته بود. این تغییر ارتفاع به منظور انجام مراحل مقدماتی اعزام یک راکت فضاپیما با عنوان Progress-MS-08 به ایستگاه بین المللی است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، در تاریخ 11 فوریه به ماموریت اعزام خواهد شد. این راکت فضاپیما با خود مواد مورد نیاز و تجهیزات ایستگاه بین المللی فضایی را حمل کرده و آذوقه فضانوردان را تامین خواهد کرد.

در حال حاضر بهره برداری از ایستگاه بین المللی فضائی به صورت یک پروژه مشترک بین 5 سازمان فضائی است. این سازمان ها عبارتند از: سازمان فضائی ناسا از آمریکا، سازمان فضائی روسیه، سازمان فضائی ژاپن، سازمان فضائی اتحادیه اروپا و سازمان فضائی کانادا.

حداکثر ظرفیت این ایستگاه شش نفر است. ایستگاه بین المللی فضائی در مدار تحتانی زمین قرار داشته و در معمولا در محدوده فاصله 330 کیلومتری تا 435 کلیومتری از سطح زمین قرار دارد. پروژه ایستگاه بین المللی فضائی امکانات لازم جهت انجام آزمایش های علمی در خارج از جو زمین، عملیات مشاهده و بررسی و همچنین به عنوان یک ایستگاه میانی و رابط جهت سفر به ماه، سایر سیارات منظومه شمسی و یا سایر سیارک ها کاربرد دارد.

ایستگاه بین المللی فضائی با سرعتی برابر با 27 هزار و 700 کیلومتر در ساعت در مدار زمین در حال حرکت بوده و روزانه 15 بار به دور زمین می چرخد. ایستگاه فضایی بین‌المللی در حقیقت ماحصل ترکیبی از چندین پروژه فضایی است که قبلاً توسط کشورهای مختلف برنامه‌ریزی شده بود.

طول ایستگاه بین المللی فضائی 109 متر است و بخش مرکزی آن 51 متر درازا دارد. وزن کلی این ایستگاه فضائی در حدود 420 تن بوده و داخل آن 14 بخش قابل سکونت تعبیه شده است. این بخش ها در مجموع دارای حجمی بالغ بر 935 متر مربع هستند. این میزان فضای قابل سکونت تقریبا در حد نیمی از ابعاد یک هواپیمای بوئینگ 747 محسوب می شود .

 ترجمه: فاطمه کردی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام
    خبر مشکلاتی دارد که امیدوارم با تذکر آن موجب کدروت دوستان جوان تنظیم کننده خبر نشوم:
    1- در خبر آمده است:”عملیات توسط سیستم پیشرانه ویژه ای به نام موتورهای Zvezda انجام شد.”
    زوزدا بخش مرکزی و روسی ایستگاه است. بهتر بود چنین ترجمه می شد: این عملیات توسط موتور واحد زوزدا که بخش مرکزی ایستگاه فضایی بین المللی بشمار می رود صورت گرفت.
    2- در خبر آمده است:”این تغییر ارتفاع به منظور انجام مراحل مقدماتی اعزام یک راکت فضاپیما با عنوان Progress-MS-08 به ایستگاه بین المللی است.
    پروگرس یک ناو باربری بدون سرنشین است و دادن عنوان ” راکت فضاپیما” به آن اشتباه است. ضمن این که این تغییر ارتفاع، نه “به منظور انجام مراحل مقدماتی اعزام” بلکه اصلاح مدار برای قرار گرفتن در مسیر صحیح برای اتصال با پروگرس انجام شد.
    3- اصلاح مدار ایستگاه امری عادی بشمار می رود و محاسبات آن با کامپیوتر های مرکز هدایت انجام می شود.
    به نظر می رسد دوستان تنظیم کننده خبر آب و لعاب خبر را زیاد کرده و مطلب دارای حواشی غیر لازم زیادی است.

  2. صمیمانه بابت نکاتی که در قالب نقد مثبت ارائه کردید سپاسگزاری می کنم، در توضیح باید عرض کرد که در اصل خبر از عبارت module برای زوزدا استفاده شده که به معنی بخشي از سفینه فضایی می شود و متاسفانه هیچ توضیح دیگری درباره آن ارائه نشده بود. توضیحات تکمیلی شما باعث شد اطلاعات بیشتری در این رابطه داشته باشم و برای موارد احتمالی بعدی، ترجمه بهتری انجام شود. درباره بخش بعدی نیز در متن اصلی خبر از عبارت Progress-MS-08 resupply ship استفاده شده که آن را فضاپیمای ترابری ترجمه کرده و به این موضوع نیز اشاره شده که قرار است ملزومات، آذوقه و تجهیزات مورد نیاز نیاز ایستگاه بین المللی فضایی توسط این راکت فضا پیما حمل شود. البته اذعان دارم که عنوان «ناو باربری بدون سرنشین» که شما پیشنهاد کرده اید، مناسب تر است. از مواردی که مطرح کردید ممنونم و قطعا در موارد بعدی مد نظر قرار خواهند گرفت.
    ارادتمند، فاطمه کردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا