مایکروفر مانند خودرو آلایندگی تولید می کند

امروزه مایکروفر در بسیاری از آشپزخانه ها وجود داشته و برای پخت و گرم کردن غذا مورد استفاده قرار می گیرد نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که اگر شما بیشتر غذاهای خود را با این وسیله تهیه و یا گرم می کنید، لازم است نسبت به این موضوع تجدید نظر کرده و بیشتر تامل کنید.

تنها در اتحادیه اروپا 7 میلیون و 700 هزار تن دی اکسید کربن به طور سالانه بر اثر استفاده از مایکرو فر تولید می شود. این موضوع به دلیل مصرف زیاد این اجاق ها بوده و تخمین زده می شود که همه ساله به میزان 9.4 تراوات در ساعت (TWh) از برق اتحادیه اروپا صرف استفاده از مایکروفر می شود.

به گفته پژوهشگران، تنها در اتحادیه اروپا استفاده از مایکرو فر موجب تولید آلاینده های جوی به میزانی برابر با 7 میلیون خودرو است.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه منچستر در پی انجام نخستین تحقیق در زمینه تاثیر مایکروفر بر تولید آلاینده های جوی اعلام کردند تمامی فرایند رخ داده در این اجاق ها را از ابتدا تا پایان بررسی کرده و دریافتند تنها در اتحادیه اروپا 7 میلیون و 700 هزار تن دی اکسید کربن به طور سالانه بر اثر استفاده از مایکرو فر تولید می شود. این موضوع به دلیل مصرف زیاد این اجاق ها بوده و تخمین زده می شود که همه ساله به میزان 9.4 تراوات در ساعت (TWh) از برق اتحادیه اروپا صرف استفاده از مایکروفر می شود که این میزان انرژی مورد نیاز برابر با برق تولید شده توسط سه نیروگاه بزرگ گازی است.

دکتر آلخاندرو گالگو اشمید (Alejandro Gallego-Schmid) از دانشکده مهندسی شیمی و علوم تحلیلی دانشگاه منچستر در این رابطه گفت: «روند سریع پیشرفت فناوری های الکترونیکی و کاهش قیمت این انرژی در اروپا سبب شده است تا میزان تقاضا برای خرید این اقلام افزایش پیدا کند.  در حال حاضر با آمدن مدل های جدید، مصرف کنندگان در شرایطی که هنوز دستگاه های قبلی آن ها سالم بوده و به خوبی کار می کند، آن را به دور انداخته و انواع مشابه جدیدتری را می خرند.»

به گفته کارشناسان، فرهنگ کاهش مصرف باید بر مواردی چون بهبود آگاهی مصرف کنندگان، و رفتارهای آن ها برای مصرف محصولاتی با مصرف کمتر تمرکز کند.

بیشتر بخوانید:

در این مطالعات از روش تخمین چرخه عمر (LCA) برای تعیین میزان تاثیرات استفاده از مایکروفر بر محیط زیست استفاده شده و کلیه فرایند تولید و مصرف این محصول از کارخانه تا بازیافت و تبدیل شدن به زباله مورد مطالعه قرار گرفت. در این تحقیقات، پژوهشگران روی 12 عامل مختلف زیست محیطی از جمله تغییرات آب و هوایی، کاهش منابع طبیعی و تولید سموم در محیط زیست به طور خاص تمرکز کردند.

در این تحقیق مشخص شد که تولید و ساخت اجاق های مایکرو فر به تنهایی در حدود 20 درصد بر کاهش منابع طبیعی و تغییرات آب و هوایی تاثیر دارد. علاوه بر این هر اجاق مایکروفر در طول متوسط 8 سال کارایی خود به طور میانگین هر ساعت 573 کیلو وات برق مصرف می کند که این میزان برابر با روشن ماندن مداوم یک چراغ ال ای دی 7 وات برای مدت زمان نه سال است. این مساله در حالی است که مطالعات انجام شده نشان داد که اجاق های مایکرو فر به طور متوسط، 7 سال از مدت زمان عمر خود را خاموش هستند و این میزان انرژی مصرف شده زیاد، تها در زمان های کوتاه مورد استفاده قرار گرفتن این فناوری است. به همین دلیل دکتر اشمید بر لزوم مدیریت استفاده از این فناوری در کلیه مراحل اعم از تولید، مصرف و مدیریت بازیافت، تاکید دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا