چرا حیوانات با مغز بزرگتر از انسان، باهوش تر نیستند؟

در هنگام مطالعه ساختار بدنی جانوران شاهد این موضوع هستیم که مغز برخی از آن ها از مغز انسان بزرگتر است و این موضوع می تواند برای بسیاری از افراد سبب ایجاد این سوال شود که چرا این حیوانات علی رغم دارا بودن مغزی بزرگتر از انسان، دارای هوش کمتری هستند؟

ساختار ترکیبی مغز اهمیتی بسیار بیشتر از اندازه آن داشته و مغز انسان به نسبت سایر حیوانات دارای ساختاری پیچیده تر و لایه لایه است و لایه کورتکس پیچیده مغز انسان دارای توانایی های متعددی است که مغز سایر موجودات از انجام آن ها عاجز هستند.

از منظر علمی دو دلیل برای این موضوع وجود دارد: نخست این که ساختار ترکیبی مغز اهمیتی بسیار بیشتر از اندازه آن داشته و مغز انسان به نسبت سایر حیوانات دارای ساختاری پیچیده تر و لایه لایه است و لایه کورتکس پیچیده مغز انسان دارای توانایی های متعددی است که مغز سایر موجودات از انجام آن ها عاجز هستند. دلیل دوم این است که  اندازه نسبی مغز در ساختار بدن موجودات، اهمیتی بیشتر از اندازه خود مغز دارد. در حقیقت برای بررسی این موضوع باید حجم و اندازه مغز هر موجودی را با ساختار بدن خود وی مقایسه کرد. برای نمونه نسبت وزن مغز ماهی به بدن وی 1 به 5 هزار است این رقم در پرندگان 1 به 220 و در پستانداران که در طبقه با هوش ترین موجودات کره زمین تقسیم بندی می شوند،  1 به 180 محسوب می شود.

شاید ذکر این نکته جالب باشد که در بین پرندگان، خانواده کلاغ ها دارای بالاترین میزان نسبت مغز به بدن بوده و در بین پستانداران نیز شامپانزه ها و دلفین ها در جایگاه بهتری نسبت به سایر حیوانات پستاندار قرار می گیرند. این موضوع در حالی است که در سراسر کره زمین، بزرگترین مغز به وال ها تعلق دارد و ممکن است در مقایسه مستقیم اندازه مغز انسان و سایر موجودات عظیم الجثه، مغز انسان کوچکتر باشد اما نسبت ابعاد و وزن مغز انسان به بدن وی 1 به 50 است که در هیچکدام از سایر موجودات زنده کره زمین این نسبت مشاهده نمی شود. پس از انسان دلفین ها و سپس شامپانزه ها بهترین تناسب ابعاد مغز نسبت به بدن را دارند که به آن ها امکان می دهد خود را در آیینه تشخیص دهند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع:  sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا