خسارات خشک شدن دریاچه ارومیه در حال بررسی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،مسعود تجریشی روز پنجشنبه افزود: عدم احیای دریاچه ارومیه باعث می شود خسارات بسیار زیادی به جوامع اطراف دریاچه و حتی به جوامع در فاصله دورتر وارد شود.
وی اظهار کرد: بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع با همکاری دانشگاه های صنعتی شریف، علوم پزشکی تبریز و ارومیه در حال محاسبه خسارات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه هستیم.
وی اظهار کرد: هنوز این محاسبات تکمیل نشده است اما در تلاش هستیم تا در نهایت عدد دقیقی از خسارات اقتصادی ناشی از خشک شدن این حوضه آبی به دست آید.
تجریشی ادامه داد: اعداد اولیه ای از این خسارات به دست آمده که بسیار نگران کننده است اما چون مطالعات به پایان نرسیده و اعداد به طور رسمی اعلام نشده از این رو نمی توانم آن را اعلام کنم.
وی به مطالعه ای مشابه در کالیفرینا اشاره کرد و گفت: چنین مطالعه ای بر روی دریاچه آونس در کالیفرنیا که وسعت آن تقریبا یک پنجم دریاچه ارومیه است انجام شد. این مطالعه پنج سال زمان برد و نتایج به دست آمده نشان داد در صورت عدم احیای آن 20 میلیارد دلار خسارت وارد خواهد شد و اگر در شرایط حداقلی دریاچه را احیا کنند این خسارت سالانه به سه میلیارد دلار کاهش می یابد.
تجریشی ادامه داد: با توجه به اطلاعات اولیه به دست آمده از این مطالعات، می دانیم که هزینه عدم احیای دریاچه ارومیه بیش از چندین میلیارد دلار در سال خواهد بود این در حالی است که تمام هزینه ای که برای احیای دریاچه در مدت 10 سال برنامه زمان بندی شده پیش بینی شد پنج میلیارد دلار است.
وی اظهار کرد: بنابراین وقتی می دانیم که خشک شدن دریاچه هزینه هنگفتی را به کشور تحمیل می کند و از سوی دیگر برنامه های فنی برای احیای آن وجود دارد، آیا نباید برای تامین اعتبار مورد نیاز تلاش کنیم.
تجریشی با اشاره به اینکه اکنون دریاچه در شرایط تثبیت قرار دارد گفت: دریاچه اکنون حالت بیماری را دارد که ادامه زندگی فرد به داشتن پول و هزینه کردن آن بستگی دارد که در این شرایط افراد خانواده تلاش می کنند از هر راه ممکن پول مورد نیاز برای درمان را تهیه کنند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر محیط زیست کشور با چالش های زیادی مانند گرد و غبار، پسماند ، تالاب های خشک شده و آلودگی هوا مواجه است، از سوی دیگر مقابله با آنها نیازمند اعتبار است این در حالی است که برای تامین اعتبار خرید اتوبوس در کلانشهری مانند تهران با مشکل مواجه هستیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اما می دانیم که اگر دریاچه اکنون احیا نشود در آینده نه چندان دور چندین برابر خسارت وارد خواهد کرد بنابراین باید تلاش کنیم از هر راه ممکن اعتبار آن را تامین کنیم که برای این کار از بنگاه های بین المللی که حاضر هستند برای کارهای محیط زیستی به ما وام بدهند، درخواست کرده ایم.
وی تاکید کرد: چون موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است و عدم احیای دریاچه چندین برابر هزینه احیا خسارت وارد می کند؛ در این شرایط برای دولت امکان تامین آن وجود ندارد، می توان اعتبار مورد نیاز را از جاهای دیگر تامین کرد.
تجریشی به رویکرد رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه اشاره کرد و گفت: رییس سازمان معتقد است با توجه به اهمیت موضوع تامین منابع مالی باید در سرلوحه کار دولت قرار گیرد و اگر می بیند تامین منابع مالی در داخل برایش مشکل است با بخش های خارجی وارد مذاکره شود.
وی افزود: در این راستا برای تامین مالی با هدف راه اندازی تصفیه خانه ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با کشور کره وارد مذاکره شدیم، همچنین با کشورهای دیگری با هدف بهسازی و سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی در بخش های خاصی از حوضه آبریز دریاچه مذاکره کرده ایم.
وی با بیان اینکه اکنون 6 ماه است رایزنی ها را در این زمینه آغاز کرده ایم، گفت: رییس سازمان حفاظت محیط زیست این روش را به عنوان یک سیاستگذاری مطرح کرده است مبنی بر اینکه اگر دولت از تامین آن بر نمی آید برای بالا بردن سطح تامین منابع تلاش کنیم و اگر در این شرایط شرکت و یا مجموعه ای خارجی به سراغ ما آمد، قطعا امور خارجه و نهادهای دیگر حاکمیتی می توانند وارد شوند که در این صورت شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر بتوانیم پشتوانه دولتی را برای جذب سرمایه گذاری های بخش های خصوصی داخلی و خارجی داشته باشیم، قطعا افراد و شرکت های بیشتری وارد مذاکره می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا