امیدواریم طرح پایلوت یکساله، الگوی موفقی از مرکز مشاوره و هدایت شغلی باشد

اولین مرکز هدایت شغلی دانشجویان در قالب طرح پایلوت یک ساله، به همت سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان جهاد دانشگاهی (ستفا) در تاریخ 28 شهریور ماه جاری در دانشگاه علم و فرهنگ افتتاح شد.

دکتر سعید نمکی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، صبح امروز (چهارشنبه 27 دی) از پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی و مرکز مشاوره و هدایت شغلی در دانشگاه علم و فرهنگ بازدید کرد. در این بازدید، دستاوردها و اقدامات انجام شده در این مرکز، برای کارفرمای طرح (سازمان برنامه و بودجه کشور) تشریح شد.

در حاشیه این دیدار، مهندس سیروس دشتی، معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (ستفا) جهاد دانشگاهی توضیحاتی را درخصوص فعالیت های چند ماه اخیر این مرکز ارائه کرد.

دشتی بیان داشت: مرکز مشاوره و هدایت شغلی دانشگاه علم و فرهنگ، طرح پایلوت "طراحی و تدوین نظام جامع هدایت شغلی" در کشور است که برای نخستین بار در این دانشگاه راه اندازی شد. این مرکز ابتدای مهرماه 96 با حضور دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، معاون سابق توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مديريت و برنامه ريزی کشور افتتاح شد.

وی افزود: این طرح، یکی از بخش های طرح کلان ساماندهی نظام جامع هدایت شغلی در کشور است که به عنوان یک مأموریت از نقشه جامع علمی کشور، به جهاد دانشگاهی واگذار شده است. این طرح 5 مرحله است که شامل انجام مطالعات نظری و بررسی الگوهای موفق در کشورهای دیگر، تدوین الگو، پیاده سازی طرح پایلوت در دانشگاه علم و فرهنگ، ارزیابی فعالیت های انجام شده و فاز آخر در نهایت، تدوین الگوی نهایی نظام جامع هدایت شغلی است.

دشتی به فعالیت های انجام شده در این مرکز اشاره کرد و گفت: در این مدت، ضمن معرفی خدمات به دانشجویان و تهیه کارنامه شغلی برای آنها، پرسشنامه های شغلی – شامل ویژگی های شخصیتی، مهارتی و نیازها – تهیه شده است. تاکنون حدود 400 دانشجو به مرکز مشاوره و هدایت شغلی دانشگاه علم و فرهنگ مراجعه کرده اند و این پرسشنامه بین آنها توزیع شده است. قصد داریم با تهیه یک سیستم مدون، تا پایان طرح، برای تمامی دانشجویان پرونده شغلی تهیه کنیم. انجام مشاوره های (شغلی) فردی، برگزاری کارگاه های آموزشی تحت عنوان رزومه نویسی و شناخت مهارت ها از دیگر برنامه هایی این مرکز است.

معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی ستفا تأکید کرد: قصد داریم با انجمن های علمی دانشجویی که در دانشگاه فعال هستند، تعامل بیشتری داشته و از کمک آنها به عنوان همکار این مرکز استفاده کنیم. برای برگزاری کارگاه های آموزشی و تورهای شغلی، با برخی از مراکز و شرکت ها مذاکره کرده ایم. تقویم زمانی خوبی را تهیه دیده ایم تا دانشجویان بتوانند از برنامه های آموزشی مرکز بهره مند شوند.

برگزاری رویدادهای کارآفرینی و استارتاپی

دشتی گفت: برای دهه فجر و همزمان با افتتاح رسمی پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، برنامه هایی شامل برگزاری نمایشگاه و رویدادهای استارتاپی و کارآفرینی در نظر گرفته ایم. همچنین در هفته اول اسفند و با حضور دکتر نمکی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، نشست اختصاصی در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار خواهد شد تا درخصوص فعالیت های این مرکز با دانشجویان گفتگو کنیم.

وی با اشاره به اهمیت بحث شبکه سازی افزود: شبکه سازی یکی از مأموریت های این مرکز است. این شبکه در درجه اول، باید مرکب از خود دانشجویان باشد و درجه دوم، بدنبال ایجاد شبکه ای متشکل از موسسات، مراکز کاریابی و کارآفرینی هستیم تا بتوانیم با کمک آنها، بستری برای ارائه خدمات به دانشجویان فراهم کنیم.

معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی ستفا بیان داشت: بحث مهم در این بین، همکاری و تعامل با دانشگاه است. دانشگاه با زمینه سازی برای تعامل بهتر با دانشجویان، زمینه را برای فعالیت هرچه بهتر این مرکز فراهم می کند. تاکنون، حمایت های خوبی از سوی مسئولان دانشگاه علم و فرهنگ از مرکز مشاوره و هدایت شغلی صورت گفته است و امیدواریم که این حمایت ها همچنان ادامه پیدا کند.

دشتی گفت: امیدواریم تا پایان طرح پایلوت یکساله، الگوی موفقی از مرکز مشاوره و هدایت شغلی داشته باشیم و این الگو را در 5 دانشگاه دیگر که مدنظر داریم، اجرا کنیم تا درنهایت، طرح کلی به سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان کارفرمای طرح ارائه شود.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا