وارفارین و خطر خونریزی معده

بیماران چاق به دلیل مشکلات درمانی بیشتری که نسبت به دیگران دارند، مانند فشار خون بالا و دیابت، به احتمال زیاد داروهای دیگری نیز مصرف می‌کنند که بسیاری از این داروها ممکن است با وارفارین تداخل داشته باشند.

وارفارین برای جلوگیری از حمله قلبی و یا سکته مغزی مصرف می‌شود. پزشکان معمولا این دارو را برای بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی – که در آن ضربان قلب نامنظم می‌شود – نیز تجویز می‌کنند، زیرا این بیماران هم در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

یکی از مشکلات استفاده از وارفارین این است که به سختی می‌توان غلظت آن را در خون کنترل کرد. زیرا این دارو باید به مقدار معینی در خون موجود باشد. اگر غلظت آن بیش از حد پایین باشد ممکن است اثر کافی برای جلوگیری از لخته شدن خون را نداشته باشد و در صورت زیاد بودن سطح آن در خون احتمال خونریزی شدید وجود دارد.

بیماران مصرف کننده وارفارین، باید مرتب آزمایش خون انجام دهند تا مطمئن شوند که توانایی انعقاد خون آنها از حد معین نه بیشتر باشد و نه کمتر.

در این مطالعه پژوهشگران 900 نفر از کسانی را که به مدت یک سال وارفارین مصرف می‌کردند مورد پایش قرار دادند. میانگین سن این افراد 69.5 سال بود.

حدود 21 درصد از کل شرکت‌کنندگان وزن نرمال و 38 درصد اضافه وزن داشتند و حدود 41 درصد از آنها چاق بودند. 71 نفر از این افراد – حدود 8 درصد – خونریزی معده را تجربه کرده بودند که از این تعداد حدود یک سوم خونریزی شدید و حدود دو سوم خونریزی خفیف داشتند. همچنین احتمال خونریزی جدی برای افراد چاق 84 درصد بیشتر از دیگران بود و خطر آن در صورت مصرف وارفارین افزایش می‌یافت.

بر خلاف مطالعات دیگری که نشان داده‌اند افراد چاق باید مقدار بیشتری وارفارین مصرف کنند، نتایج مطالعه جدید حاکی از آن است که پزشکان باید به فکر استفاده از داروهای دیگری به جای وارفارین باشند. البته برای تایید این یافته‌ها هنوز به بررسی‌های بیشتری نیاز است و مکانیزم‌های احتمالی افزایش خطر خونریزی معده نیز باید بررسی شوند.

برای کاهش خطر خونریزی معده، بیماران مصرف‌کننده وارفارین باید در صورت کم اشتهایی، اسهال و یا مصرف داروی جدید با پزشک خود مشورت کنند. زیرا بسیاری از داروها از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای منظم کننده ضربان قلب مانند آمیودارون ممکن است با وارفارین تداخل پیدا کنند. همچنین داروهایی نظیر آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهند.

پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند یک دستبند برای بیماران مصرف‌کننده وارفارین طراحی شود تا از بیماران عادی متمایز شوند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا