مشکلات حوزه توانبخشی تنها با تکنولوژی حل نمی شود

به گزارش سیناپرس، دکتر منصور رایگانی روز چهارشنبه در حاشیه بیست و یکمین کنگره سالیانه طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، در گفت گو با ایرنا، توانبخشی را فرایندی دانست که به تنهایی نمی تواند در یک حوزه مشخص قرار گیرد.

وی افزود: درمان در این حوزه، احتیاج به یک کار تیمی دارد که پزشکان و متخصصان حوزه پزشکی و غیرپزشکی و متخصصان حوزه های اجتماعی نیز در آن درگیر هستند و همین وسعت و دربرگیری حوزه های مختلف، همکاری نهادهای مختلف همچون معاونت های مختلف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، بهزیستی، شهرداری، هلال احمر و وزارت رفاه را برای مشارکت ضروری می کند.
رایگانی با تشریح مسائل حوزه طب فیزیکی و توانبخشی افزود: در حوزه توانبخشی فیزیکی نیازمند ارتقای جایگاه در بخش آموزش و درمان هستیم و هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله داریم؛ بیمه ها به صورت کامل هزینه های درمان بیماران را پوشش نمی دهند و در مورد افرادی که به بستری شدن در بیمارستان نیازمند هستند، بیمه ها هزینه های بیمارستان را متقبل نمی شوند.
وی از مراحل آخر تصویب قانون حمایت از معلولین در شورای نگهبان خبر داد و گفت: اگر این قانون اجرا شود معلولین از حمایت کامل بیمه ها برخوردار خواهند شد و بسیاری از مشکلات درمانی آنها حل خواهد شد و این قانون بسیاری از دستگاه ها را موظف به حمایت از معلولین در بخش های مختلف و تسهیل امور آنها می کند.
دکتر رایگانی از نبود آموزش های طب فیزیکی و توانبخشی در مراکز دانشگاهی و آکادمیک کشور انتقاد کرد و گفت: مراکز جامع علمی و آکادمیک در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی باید در مراکز آموزشی کشور راه اندازی شود تا متخصص و دستیاران مختلف گروه های توانبخشی بتوانند آموزش های لازم را در کنار ارائه خدمات درمانی و توانبخشی به بیماران ببینند و از این طریق، الگویی در سطح کلان کشور و خارج از دانشگاه ها ایجاد شود.
رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران هدف از این کنگره را تبادل و به روزرسانی مباحث علمی و آخرین یافته ها در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی عنوان کرد و گفت: تبادل اطلاعات و آگاهی از یافته های مرتبط با این حیطه طی سه روز در قالب ارائه سخنرانی های علمی و کارگاه های مرتبط با طب فیزیکی و توانبخشی برای گروه های مختلف توانبخشی از جمله فیزیوتواپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و ارتوپدی فنی برگزار و همچنین مسائل و مشکلات حرفه ای در این کنگره مطرح و بیان می شود.
وی افزود: در کارگاه ها به دردهای سیستم اسکلتی و عضلانی، توانبخشی نواحی عصبی و عضلانی و تازه های تشخیصی الکترودیاگنوز اشاره می شود و کاربرد ام آر آی و نحوه تفسیر و خواندن تصاویر ام آر آی و استفاده از سونوگرافی برای تشخیص بیماری های زانو و به کارگیری سونوگرافی جهت تزریق در مفاصل دچار اسپاسیتی، مطرح می شود.
بیست و یکمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از 27 تا 29 دی ماه در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران درحال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا