کاغذ سنگ، ناجی درختان

کاغذ سنگ و ویژگی‌های آن چیست؟

کاغذ سنگ یا کاغذ سنگی، کاغذی است که با استفاده از کربنات کلسیم باقیمانده از سنگ‌های کربناته مثل «ماربل» یا همان سنگ مرمر و نوعی پلی‌اتیلن با چگالی بالا، که به آن HDPE هم گفته می‌شود، ساخته می‌شود.

تاریخچه کاغذ سنگ به دهه 90 میلادی و کشور تایوان برمی‌گردد. تکنولوژی ساخت این نوع از کاغذ برای اولین بار در تایوان ابداع شده و هرچند که در حال حاضر حدود 40 کشور جهان به این دانش دست یافته‌اند، اما با گذشت حدود بیست سال از ابداع آن، هنوز چندان در جهان فراگیر نشده است. دلیل آن هم این است که زیرساخت‌های لازم برای تولید این کاغذ به دو دلیل به درستی وجود ندارد. دلیل اول پیچیدگی تکنولوژی ساخت و تولید آن است و دوم آن که سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی و تولید آن زیاد است.

کاربرد کاغذ سنگ در اموری شبیه به کاغذهای معمولی است، اما در حال حاضر بیشترین استفاده از این کاغذ در جهان در مواردی است که به دوام و ماندگاری زیادی احتیاج دارند، مانند استفاده در صنعت بسته‌بندی و نیز تولید پوسترها، نقشه‌ها و کتابچه‌های راهنما به‌خصوص در مناطقی که امکان خیس شدن، حرارت دیدن یا پارگی در مورد آن‌ها وجود دارد. اما کاربرد‌های کاغذ سنگ بسیار بیشتر از مواردی از این قبیل می‌تواند باشد و از همه مهم‌تر این که می‌تواند جایگزین استفاده از پلاستیک شود و سرعت بازیافت آن نیز از کاغذ معمولی بیشتر است.

چگالی کاغذ سنگ از کاغذ معمولی بیشتر است، به همین دلیل کتابی که با استفاده از کاغذ سنگ به چاپ می‌رسد، کمی سنگین‌تر از یک کتاب با کاغذ معمولی است.

 

کاغذ سنگ چگونه از محیط‌زیست حفاظت می‌کند؟

نکته بسیار مهم و حائز اهمیت درخصوص کاغذ سنگ این است که در فرآیند تولید این کاغذ، هیچ درختی قطع نمی‌شود و منابع آب بسیار بسیار کمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین میزان CO2 تولیدشده در جریان تولید پرتون از کاغذ سنگ در مقایسه با فرآیند تولید کاغذ معمولی به شدت کمتر است و همینطور به انرژی کمتری برای ساخت این کاغذ احتیاج است.

منابع موردنیاز برای تولید کاغذ سنگ

 

همه این موارد از جنبه‌های مختلف در زمینه حفاظت از محیط‌زیست از ارزش بسیار بالایی برخوردارند. درختی که برای ساخت کاغذ سنگ قطع نمی‌شود، به کار خود در کاهش دی‌اکسیدکربن ادامه می‌دهد، مصرف بسیار کمتر آب به حفظ منابع آبی کمک می‌کند و درنهایت به خاطر دوام بیشتری که کاغذ تولیدشده دارد، قابلیت استفاده از آن بیشتر می‌شود و نیاز به تولید آن کاهش پیدا می‌کند.

اما همانطور که گفته شد به دلیل هزینه بالایی که راه‌اندازی و تولید کاغذ سنگ ایجاد می‌کند و دشواری‌هایی که در روند چاپ بر روی این کاغذ به وجود می‌آید، ساخت و استفاده از این کاغذ در جهان چندان فراگیر و همگانی نشده است و همچنان کلیت سیستم چاپ در جهان مبتنی بر استفاده از کاغذ تولیدشده از چوب است.

 

تولید کاغذ سنگ در کشور به همت محققان داخلی

به‌تازگی نیز از طریق برنامه تلویزیونی «میانبر»، شاهد راه‌اندازی یک خط تولید کاغذ سنگ در کشور توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به جهاددانشگاهی بوده‌ایم. به گفته محققان این طرح، کاغذ سنگ تولیدشده در این روش، راهکاری برای مقابله با مشکلات زیست‌محیطی به شمار می‌رود و در صورتی که تولید آن در کشور فراگیر شود، امکان صادر کردن آن به کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا