موفقیت تجاری با «بازاریابی یک‌به‌یک»

مفاهیمی مانند «تولید انبوه» و «بازاریابی انبوه» که در دوره انقلاب صنعتی مطرح شدند، امروزه با راهبردهایی که محور اصلی آن­ها ارتباط با مشتری است، جایگزین شده‌­اند و شیوه جدیدی از بازاریابی به نام «بازاریابی یک‌به‌یک» را به وجود آورده‌­اند.

امروزه روش‌­های جدید بازاریابی که بر پایه فناوری اطلاعات توسعه داده شده‌اند، جمع‌­آوری و تحلیل داده‌­های مشتریان را نسبت به گذشته با سرعت بیشتر و هزینه کمتر انجام می­‌دهند و درنتیجه احتمال موفقیت بازاریابی در آن‌ها افزایش یافته است.

«بازاریابی یک­‌به­‌یک» درحالی‌که در زمان ارائه ایده اولیه آن، غیرممکن به نظر می‌­رسید، با استفاده از فناوری اطلاعات، بهبودهای قابل‌ملاحظه‌ای یافت و سازمان‌­ها با ایجاد تغییرات در ساختار خود، موفق به پیاده‌­سازی راهبرد بازاریابی یک­‌به­‌یک، به­‌خصوص در اجرای تجارت الکترونیکی شدند­.

«بازاریابی یک­‌به­‌یک» درحالی‌که در زمان ارائه ایده اولیه آن، غیرممکن به نظر می‌­رسید، با استفاده از فناوری اطلاعات، بهبودهای قابل‌ملاحظه‌ای یافت و سازمان‌­ها با ایجاد تغییرات در ساختار خود، موفق به پیاده‌­سازی راهبرد بازاریابی یک­‌به­‌یک، به­‌خصوص در اجرای تجارت الکترونیکی شدند­.

بازاریابی یک‌­به­‌یک که با نام «بازاریابی شخصی‌سازی‌شده» و «بازاریابی فردی» یا فرد­به‌­فرد نیز مطرح شده است، حالت کامل‌­تری از بازاریابی مبتنی بر پایگاه داده است  و از چهار مرحله شناسایی، تمایز، تعامل و سفارشی­‌سازی تشکیل می­‌شود.

همچنین «بازاریابی یک‌­به­‌یک اینترنتی»، استفاده از اینترنت در راستای مدیریت ارتباط با مشتری با هدف جذب، حفظ و تقویت ارتباط با مشتریان با تمرکز بر برآورده ساختن نیازهای هر یک از آن‌ها از طریق ارائه خدمات و محصولات شخصی­‌شده است.

با توجه به اهمیت موارد ذکرشده، پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت تهران، در مطالعه­‌ای به بررسی بازاریابی انبوه و بازاریابی الکترونیکی یک‌به‌یک پرداخته‌اند و عوامل موفقیت آن‌ها را بررسی کرده‌اند.

نتایج این پژوهش، پنج عامل کلیدی موفقیت بازاریابی یک­‌به­‌یک اینترنتی را به‌صورت زیر نشان می­‌دهد:

  1. برآورده ساختن نیازهای کاربران
  2. متمایزکردن مشتریان و ارائه خدمات متفاوت
  3. طراحی واسط کاربری با کیفیت بالا
  4. شناسایی ترجیحات مشتریان و طراحی وبگاه متناسب با آن­ها
  5. ارائه خدمات سفارشی‌­سازی شده

همچنین در این پژوهش، خاطرنشان شده است که با توجه به توسعه روزافزون داده‌­های مشتریان، پیاده­‌سازی روش­‌هایی جهت بهره­‌برداری مناسب از آن‌­ها ضروری است.

به گفته این پژوهشگران، استفاده از روش‌­های ابتدایی مانند بازاریابی انبوه، منجر به هدر رفتن هزینه‌ها و همچنین ناخشنودی مشتریان می­‌شود.

نتایج کلی این پژوهش که در مجله‌ای علمی پژوهشی از نشریات جهاد دانشگاهی و وابسته به مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات به نام «رشد فناوری» منتشر شده، اشاره دارد که برای ارتباط بهتر با مشتریان، ایجاد وفاداری در آن‌­ها و افزایش موفقیت فعالیت­‌های بازاریابی، نیاز است که کسب­‌و­کارها به بازاریابی یک‌­به­‌یک روی آورند. لذا در اجرای این نوع بازاریابی بایستی به تمامی مراحل آن به­‌صورت جامع توجه شود تا به موفقیت برسد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: بهشتیان اردکانی، الف. و فتحیان، م. 1396. از بازاریابی انبوه تا بازاریابی الکترونیکی یک‌به‌یک. رشد فناوری، 13(51): 51-45.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا