ارتباط بين فردي به مثابه یک فرآيند

 

به گزارش سیناپرس اصفهان  در کارگاه 'مهار‌تهای ارتباط بین فردی' که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان، گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی این معاونت و با همکاری دفتر طرح، برنامه و بودجه دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، غلامرضا قجاوند، مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی واحد اظهار داشت: همه ما در زندگي روزمره به شيوه‌هاي مختلف با ديگران ارتباط برقرار مي‌كنيم و به تبادل افكار، احساسات و تمايلات خود مي پردازيم، ارتباط در اشكال مختلف كلامي و غيركلامي محور اصلي زندگي ما را تشكيل مي دهد و از اهميت بسياري برخوردار است، در اين زمينه هر يك از ما بدون دانشي خاص مي توانيم افرادي را كه به لحاظ ارتباطي موفق ترند، شناسايي كنيم.

وی افزود: اين افراد آنهايي هستند كه ديگران معمولاً براي ارتباط با آنها ابراز تمایل مي كنند. چنين اشخاصي به راحتي و با گشاده رويي با اطرافیان رابطه برقرار کرده، پیام خود را به وضوح انتقال داده و ديگران پس از برخورد با آنها احساس مثبتي دارند.

وی افزود: برقراري ارتباط، ابتدا از برخورد چهره به چهره آغاز مي شود. پيامد آن صحبت هاي دلنشين جهت نزديك تر شدن دو طرف به همديگر است. چگونگي گفتارها و در يك مسير قرار گرفتن انديشه ها، باعث ظهور اندوخته هاي دروني فرد مي شود چيزي كه شايد تا به حال حتي خود شخص نيز به آن پي نبرده باشد.

مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان ادامه داد: داشتن يك ارتباط همراه با خرسندي و موفقيت مستلزم روش ها و مهارت هايي است، و البته تنها در صورت داشتن اين مهارت هاست كه مي توان از برقراري ارتباط با ديگران احساس رضايتمندي و لذت داشت.

قجاوند با بیان اینکه "وقتي انديشه ها به هم نزديك تر شدند، خواسته هاي دروني فرد قوت مي گيرد" اظهار داشت: با نزدیک شدن اندیشه‌ها كشش به سوي همديگر بيشتر مي‌شود، اعتمادها شكل مي گيرند، همكاري ها، تبادل نظرها، احترام به نوع خواسته ها و چگونگي برآورده شدن درخواست ها معني پيدا مي كند.

مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان  بیان کرد: تمامي اين ها هنگامي تداوم مي يابد كه طرفين به صورت دو موجود با ارزش كمك دهنده و كمك گيرنده، همديگر را بپذیرند و پيشرفت يك طرف را تهديدي براي ترقي خود ندانند. با خود و طرف مقابل صادق و صريح باشند و محترمانه رفتار نمایند.

وی ادامه داد: ارتباط ما با افرادي كه با آنها زندگي مي كنيم و دوستشان داريم و همواره در تبادل مستمر و مداوم با آنها بسر مي بريم، بخش مهمي از توانايي روابط بين فردي ما را تشكيل مي دهد.

قجاوند با بیان اینکه "ارتباط بين فردي فرآيندي است كه به وسيله آن اطلاعات و احساسات خود را از طريق پيام هاي كلامي و غير كلامي با ديگران در ميان مي گذاريم" تصریح کرد:  طي این فرآیند افراد مي توانند عقايد، نيازها، خواسته ها و هيجان‌هاي خود را ابراز كنند و به نوعي احساس رضايت دست يابند.

مدیر گروه نیازسنجی و مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان  خاطر نشان کرد: اين توانايي موجب تقويت رابطه اي گرم و صميمي با ديگران به ويژه اعضاي خانواده مي شود و سلامت رواني و اجتماعي ما را بيش از پيش فراهم نموده همچنين به قطع روابط ناسالم ما منجر خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا