اپل و تسلا قعرنشینان بازار خودروهای خودران هستند

خودروهای خودران را می‌توان آینده حمل‌ونقل دانست و در این میان نام‌های بسیار بزرگی در این صنایع مشغول به فعالیت هستند و سعی دارند تا نخستین خودروهای خودران کامل و قابل استفاده جهان را عرضه کنند. در این میان ممکن است که با خواندن حمله او، نام‌هایی مانند اپل و تسلا به‌عنوان بزرگان این رده به ذهن شما برسد ولی در عمل باید بدانید که تفاوت زیادی بین محبوبیت رسانه‌ای و عملکرد کیفی در سطح بالا وجود دارد.

گزارش برترین خودروسازان فعال در رده خودروهای خودران در سال 2018، نشان می‌دهد که این دو شرکت فاصله‌ای زیاد تا رسیدن به صدر جدول را در پیش رو دارند. بااین‌حال دلیل این امر چیست و چرا این دو شرکت جایگاهی که انتظار آن می‌رود را ندارند؟

مشکل بزرگ تسلا

تسلا با ادعا و سروصدای فراوانی دم از ساخت سریع یک خودروی خودران قابل‌اتکا زده و توجه رسانه‌ها را در بالاترین سطح ممکن به دست آورد. بااین‌وجود شرایط فعلی این شرکت به‌هیچ‌عنوان با جایگاهی که انتظارش می‌رفت، سازگاری ندارد. علت اصلی این امر این است که این شرکت به همکاری خود با کمپانی‌ای به نام Mobileye خاتمه داد.

Mobileye یک شرکت تأمین کننده تجهیزات و حسگرهای مورد نیاز برای ساخت خودروهای خودران بود و به همین دلیل نیز این جدایی موجب شد که تسلا همچنان در حال تلاش و تقلا برای یافتن جایگزینی مناسب برای آن‌ها باشد. این تلاش موجب شده است که تسلا از نظر انرژی با بحران روبرو شده و نتواند جایگاهی که انتظار داشت را به دست بیاورد.

کمبود بدیهی اپل

در زمینه اپل باید انتظارات را به گردن توقعات عجیب و در بعضی مواقع احمقانه هواداران این شرکت انداخت. هواداران اپل اگر بخواهند می‌توانند به بی‌منطق‌ترین موجودات جهان بدل شوند و اگر بحث ساخت هر چیزی به میان بیاید، اپل را در آن بهترین و پیشرو بدانند. بااین‌وجود در زمینه صنایع خودرو، اپل فاقد کمترین تجربه ممکن به‌حساب می‌آید و به همین دلیل نیز شرایط کنونی این شرکت در بازار خودروهای خودران، قابل پیش‌بینی بوده است.

شرکت اپل از زیرساخت‌های کافی برای فعالیت در بازار تولید خودرو محروم است و شاید در آینده به جایگاهی برسد که بتواند از رقبا پیشی بگیرد ولی در حال حاضر به‌هیچ‌عنوان چنین توانایی‌ای را نداشته و تنها یک تازه‌کار در عرصه خودروهای خودران به‌حساب می‌آید.

صدرنشیان بازار خودروهای خودران چه کسانی هستند

در سال گذشته شرکت فورد جایگاه نخست این رده‌بندی را در اختیار داشت ولی امسال به رتبه چهارم نزول کرده است. از سوی دیگر وایمو توانسته است تا با پیشرفتی چشمگیر به جمع بالانشینان انتقال پیدا کند. سایر بالانشینان و پیش روان عرصه خودروهای خودران را می‌توان جنرال موتورز، دایملر- بوش، فولکس واگن، بی ام و – اینتل، رنو- نیسان و اپتیو (Aptiv) دانست.

بنابراین این بار که بحث خودروهای خودران به میان آمد، نگاهی به جدول بالا انداخته و به یاد بیاورید که اپل و تسلا در این بازار تنها در سطوح پایینی جدول جای دارند و قدرت اصلی این بازار در اختیار افرادی دیگر است.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا