پروتئینی جدید با خاصیت ضد التهابی و ضدعفونی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، التهاب واکنش طبیعی بدن به جراحت و عفونت است. زمانی که واکنش التهابی بدن شدید و طولانی باشد، به التهاب مزمن تبدیل می شود. همچنین التهاب می‌تواند منجر به افزایش تولید ترومبین شودکه از مهمترین دلایل ایجاد لخته و شرایط حاد پزشکی دیگر است.

پروتئین فعال C یا APC، یک پروتئین طبیعی ضد انعقادی با اثر ضد التهابی است که برای درمان عفونت‌های شدید و زخم مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی استفاده از این پروتئین باید محدود باشد، چراکه می‌تواند باعث خونریزی شود.
در حال حاضر محققان دانشگاه هاروارد دریافتند مولکول‌های کوچک مصنوعی که عملکرد APC را تقلید می‌کنند و 'parmodulins' نام دارند، گزینه موثری با خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی هستند و از طرفی با فرآیند انعقاد خون تداخل ندارند. مراحل اولیه این آزمایش در مدل های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده است و این روش با استفاده از فناوری ارگان روی یک تراشه (Organ-on-a-Chip) مدل‌سازی شده است تا کارایی آن روی رگ‌های انسان نیز مورد آزمایش قرار گیرد. 
التهاب مزمن مهمترین عامل بروز دیابت و بیماری های قلبی است و همچنین آرتریت روماتویید یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با التهاب است. 
نتایج این تحقیقات در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا