امکان دسترسی برخط به داده‌های ژنومیک برای دانشمندان محیا شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،وی تاکیدکرد:، این پروژه ما را قادر می‌کند تا با درک بهتری، تغییرات ژنتیکی را ردیابی کرده و نقش موثری در بهبود رویه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان‌های اختصاصی ایفا کنیم.

دکتر محمد کمالی امروز در مراسم افتتاح پروژه ایرانوم در دانشگاه علوم بهزیستی با تاکید بر اینکه مدیریت دانشگاه امروزه دچار تغییر و تحول جدی شده است، افزود: ماموریت محوری دانشگاه‌ها،‌ توسعه ادبیات دانشگاه‌های نسل سوم، بین‌المللی‌سازی و همکاری با دانشگاه‌های سراسر دنیا،‌ رویکردهای جدیدی را در مدیریت دانشگاهی طلب می‌کند. از رو دانشگاه‌ها باید بیش از پیش تلاش‌های علمی و پژوهشی خود را با نیازهای واقعی جامعه پیوند زنند و زمینه آمیختن هر چه بیشتر علم با عمل را فراهم آورند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی جزء معدود دانشگاه‌هایی است که ربع قرن پیش با رویکردهایی که امروزه متداول شده است و با تکیه بر نیازهای واقعی جامعه پا به عرصه وجود گذاشت، اظهار کرد: این دانشگاه از بدو تاسیس با ماموریت تربیت و توسعه نیروی انسانی ماهر در حوزه علوم توانبخشی آغاز به کار کرد و با راه‌اندازی رشته‌ها و مراکز تحقیقاتی مرتبط توسعه داد.

به گفته وی، ماموریت‌های این دانشگاه در چارچوب «برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی» معاونت آموزشی وزارت بهداشت تحت عنوان «گسترش علوم توانبخشی» در حال پیگیری است.

کمالی با تاکید بر اینکه این دانشگاه در حوزه تحقیقات و فناوری در رده قابل قبولی از دانشگاه‌های تیپ 2 قرار گرفته است، یادآور شد: در کنار اقدامات در حوزه توانبخشی، این دانشگاه در حوزه سلامت اجتماعی نیز کارنامه درخشانی را ارائه داده است.

وی راه‌اندازی رشته‌های مدیریت رفاه اجتماعی،‌ سلامت و رفاه اجتماعی،  مددکاری اجتماعی، سالمندشناسی و مراکز تحقیقات "رفاه اجتماعی"، "سوء مصرف و وابستگی به مواد"، "سالمندی"، "تعیین کننده‌های اجتماعی سلامت" را بخشی از فعالیت‌های این دانشگاه نام برد و اضافه کرد: کمک و حمایت‌های علمی از نهادهای ملی در حیطه آسیب‌های اجتماعی به صورت برجسته‌ای قابل عنوان است. رویکرد اجتماعی در وزارت بهداشت که با راه‌اندازی معاونت اجتماعی آغاز شده است،‌ به کاهش هزینه‌های سلامت که به پاشنه آشیل نهضت توسعه سلامت در ایران مبدل شده است، با تمرکز بر ظرفیت‌های پیشگیری بر حوزه فعالیت‌های اجتماعی کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به فعالیت‌های مرکز تحقیقات ژنتیک این دانشگاه با تاکید بر اینکه این مرکز مولود رویکرد ماموریت‌گرا در این دانشگاه است، اظهار کرد: این دانشگاه در سال 75 در پاسخ به شیوع بالای معلولیت‌های ژنتیکی در ایران تاسیس شد و توانست در کنار گروه آموزشی ژنتیک طی دو دهه با تلاش اعضای هیات علمی، دانشجویان و سایر دست‌اندرکاران و حمایت‌های مسئولین و مدیران به جایگاهی درخور در این حوزه دست یابد.

کمالی، تمرکز بر شناخت تغییراتی ژنتیکی در حوزه معلولیت‌ها در ایران را از جمله فعالیت‌های برجسته این مرکز نام برد و خاطر نشان کرد: این مرکز توانسته است با موفقیت علل ژنتیکی کم‌توانایی‌های ذهنی،‌ ناشنوایی، بیماری‌های عضلانی و برخی دیگر از بیماری‌های ارثی را شناسایی کند.

وی اضافه کرد: در ادامه این مسیر ایده پایگاه داده "ایرانوم" شکل گرفت که با توجه به سوابق ارزشمند مرکز تحقیقات ژنتیک،‌ دانشگاه علوم بهزیستی به عنوان مجری آن در سال 94 انتخاب شد.

کمالی با اشاره به راه‌اندازی این پروژه در این دانشگاه، اظهار کرد: این پایگاه با استفاده از داده‌های ژنومیک 800 نفر از افراد سالم از 8 قومیت ایرانی شکل گرفته است. این داده‌ها ما را در موقعیتی قرار می‌دهد که بتوانیم تغییراتی ژنتیکی را ردیابی کرده و در بهبود رویه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان‌های اختصاصی برای افرادی با یک بیماری دارای زمینه ژنتیکی، نقش مهمی را ایفا کنیم.

وی، انتقال آخرین فناوری روز دنیا به داخل کشور را از ویژگی‌های منحصر به فرد پروژه "ایرانوم" نام برد و گفت: از سوی دیگر امکان دسترسی برخط به داده‌ها برای دانشمندان و محققان و همچنین قابلیت جستجو بر اساس عوامل مختلف، زمینه توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی را با رویکرد پیشگیرانه تقویت می‌کند.

به گفته وی پروژه کشوری "ایرانوم" با سرمایه‌گذاری دانشگاه علوم زیستی و با حمایت‌های معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است.