ایجاد مرکز ویرایش ژنتیکی به منظور درمان نقص های ژنتیکی

دکتر رضا ملک زاده امروز در افتتاح پروژه ایرانوم در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: آنچه در دنیا اتفاق می افتد درمان بیماری های ژنتیکی به کمک ژنوم است البته کاربرد ژنوم تنها در سلامت نیست حتی در کشاورزی و تولید سوخت سالم نیز به کار می رود.

ملک زاده با اشاره به کاربرد ژنتیک و درمان بیماریها و پزشکی مبتنی بر ژن اظهار داشت: هفته پیش مقاله مهمی در یکی از ژورنال های خارجی به چاپ رسیده که در آن نوشته اند توانسته اند بیماری هموفیلی را با ویرایش ژن درمان کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: در دنیا ۳۰۰ میلیون معلول وجود دارد که در ایران این تعداد حدود ۱۰۰ هزار نفر است و ما باید بتوانیم در چند سال آینده با استفاده از ژنتیک، حداقل ۱۰ هزار معلول را مداوا کنیم.

وی با اشاره به توانایی علم ژنتیک در درمان بیماری ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر می توانیم ژن ناقص را کشف کنیم و در مرحله بعد با یک ویروس ژن سالم را به بدن فرد وارد کنیم و نقص ژنتیک را اصلاح کنیم تا بیماری معالجه شود.

 ملک زاده افزود: در سال ۷۱ وقتی برای اولین بار تصمیم گرفتیم دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را تأسیس کنیم، فکر نمی کردیم که روزی بتوانیم یکی از مهمترین مراکز تحقیقات ژنتیک را در این دانشگاه ایجاد کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع ژن در بیماری ها گفت: در اکثر بیماری ها از جمله سرطان، بیماری قلب و عروق و معلولیت نقص ژنتیکی مطرح است و باید در پروژه سرمایه گذاری کنیم که بتوانیم یک مرکز ویرایش ژن تأسیس کنیم تا پس از شناسایی نقص ژنتیکی بیماری را درمان کنیم.

وی از معاونت علمی و وزارت بهداشت درخواست کرد که زمینه ایجاد مرکز ویرایش ژنتیکی را فراهم کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا