چرا برخی رژیم های لاغری موثر نیستند؟

افراد زیادی هستند که تصمیم می گیرند لاغر شوند و تلاش می کنند که در رژیم غذایی خود از مواد غذایی و غذاهای سالم استفاده کنند. آنها از روغن نارگیل یا زیتون برای پخت و پز استفاده می کنند و میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار می دهند. اما پس از مدتی نتیجه درستی از فعالیت های خود نمی گیرند چرا؟

برخی از متخصصان تغذیه بر این باور هستند که استفاده از مواد غذایی سالم نیز می تواند از کاهش وزن جلوگیری کند. در واقع این کارشناسان معتقد هستند که برای کاهش وزن میزان کالری که به بدن می رسد مهم است و نوع مواد غذایی بیشتر برای سلامت بدن مفید است تا کاهش وزن.

برخی از متخصصان تغذیه بر این باور هستند که استفاده از مواد غذایی سالم نیز می تواند از کاهش وزن جلوگیری کند. در واقع این کارشناسان معتقد هستند که برای کاهش وزن میزان کالری که به بدن می رسد مهم است و نوع مواد غذایی بیشتر برای سلامت بدن مفید است تا کاهش وزن.

نیکولا لودلم رین (Nichola Ludlam-Raine) متخصص تغذیه در رابطه با مصرف مواد غذایی می گوید: « به طور کلی همه مواد غذایی می توانند ناسالم باشند اگر بیش از حد مصرف شوند حتی آب. من معتقد هستم که بعضی وقت ها در رژیم غذایی باید مواد پر چرب و یا مواد کم مغذی همچون سرخ کردنی ها، چیپس ها، دونات ها، شکلات ها، کیک های خامه ای و غیره، نیز گنجانده شود و مواد غذایی مغذی و سالم را بیشتر در رژیم غذایی قرار دهیم. اما در رژیم های غذایی لاغری مهم میزان کالری و مواد غذایی مصرفی فرد است تا آن رژیم بتواند اثر بخش باشد.»

یکی دیگر از متخصصان تغذیه با نام راینون لمبرت (Rhiannon Lambert) در این رابطه چنین توضیح می دهد: « گاهی پیش می آید که فردی بیش از حد نیاز و کالری مصرفی خود غذا و مواد غذایی مصرف می کند اما عموما فرد باید به میزان مواد مصرفی و مقدار کالری که بدن با توجه به فعالیت ها و قد و وزن نیاز دارد، توجه داشته باشد.»

لودلم رین در ادامه توضیحات خود می گوید: « مصرف کالری بیش از حد نیاز روزانه که به طور منظم تکرار شود باعث افزایش وزن خواهد شد و با توجه به اینکه 30 درصد کالری باید مواد چربی باشد حتما به میزان کالری مصرفی توجه بسیار داشت.»

ما می دانیم که مواد مختلف غذایی پروتئین ها، ویتامین ها و مواد مفید مختلفی را به بدن ما می رسانند. به طور نمونه آواکادو، مغزها (پسته، بدام، گردو و …) چربی های مفید و ضروری بدن را، گوشت ها، پروتئین ها را تامین می کنند و شکلات های تلخ غنی از فلاونوئیدها، میوه ها سرشار از فیبر هستند. اما مقدار مصرفی آنها نیز بسیار مهم است. از آن جهت که میزان مصرفی کالری هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، نمی توان مقدار مشخص و معینی را به طور کلی بیان کرد. متخصصان تغذیه می توانند به افراد چاق کمک کنند که چه مقدار کالری را باید روزانه مصرف کنند تا نتیجه درستی از  رژیم لاغری خود دریافت کنند. 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا