جعبه سیاه کشتی چگونه کار می‌کند؟

براساس قوانین بین‌المللی، جعبه سیاه کشتی باید به کشوری تحویل داده شود که ثبت کشتی در آن صورت گرفته است، بنابراین جعبه سیاه کشتی سانچی که با پرچم پاناما تردد می‌کرد، برای رمزگشایی و استخراج اطلاعات به این کشور فرستاده خواهد شد. اطلاعاتی که روشن‌کنندۀ دلیل واقعی برخورد این دو کشتی با یکدیگر و نحوۀ بروز این تصادف خواهد بود.

 

جعبه سیاه کشتی چیست؟

بیشتر بخوانید:

جعبه سیاه در کشتی‌ها به نام «ثبت‌کنندۀ اطلاعات سفر» Voyage Data Recorder که به اختصار به آن VDR می‌گویند، شناخته می‌شود. این دستگاه تنها می‌تواند در اختیار صاحب کشتی و یا افراد مجاز قرار بگیرد.

VDR یا جعبه سیاه کشتی، طبق قوانین کنوانسیون سازمان جهانی دریانوردی، بخش ضروری و الزامی همه کشتی‌های جهان است. این دستگاه که در خارج کشتی و در فضایی حفاظت‌شده تعبیه می‌شود، مسئولیت جمع‌آوری داده‌های حسگرهای مختلف کشتی به‌صورت فشرده را دارد.

جعبه سیاه کشتی به‌گونه‌ای طراحی شده که در مواجهه با شرایطی مثل حرارت و فشار زیاد که ممکن است درنتیجه انفجار، تصادف و یا غرق شدن کشتی بروز کند، مقاومت دارد و آسیب نمی‌بیند.

VDR در دو نوع شناور و ثابت وجود دارد. در نوع شناور، دو کپسول در نظر گرفته شده، به‌طوری‌که یک  کپسول به‌عنوان کپسول اصلی در داخل کپسول دیگر که کپسول محافظ است، تعبیه می‌شود. اگر کشتی غرق شود، کپسول داخلی (کپسول اصلی) رها می‌شود و در سطح آب به حالت شناور درمی‌آید.

در جعبه سیاه شناور، داده‌ها و اطلاعات 48 ساعت قبل از حادثه ذخیره می‌شود.

اما جعبه سیاه ثابت تنها اطلاعات مربوط به 12 ساعت قبل از وقوع سانحه را ضبط می‌کند و به‌طور خودکار داده‌های مربوط به 12 ساعت آخر را جایگزین اطلاعات قبل می‌کند.

جعبه سیاه کشتی ذخیره‌کننده اطلاعات مهمی از قبیل تاریخ و زمان وقوع حادثه، سرعت کشتی، موقعیت جغرافیایی، درجه حرارت، صداهای ضبط‌شده، داده‌های رادار، جهت و سرعت باد و هشدارهای مهم است. هرچند که این داده‌ها روشنگر دلایل وقوع حادثه هستند، اما در مواردی از جهت کمک به بهبود کارآیی کشتی نیز اهمیت پیدا می‌کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا