تبدیل دانش به ثروت نیازمند حمایت و سیاستگذاری است

 بابک نجار اعرابی بر حرکت به سمت تولید ابزارها و خدمات دانش محور تاکید کرد و گفت: ایران در حوزه علم و دانش به پیشرفت های فراوانی نایل شده و از سرآمدترین کشورهای منطقه در امر تولید دانش است.

عضو ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی افزود: برای تامین رفاه و آسایش مردم در جامعه، دانش باید تبدیل به ثروت شود و بهره مندی از آن به مثابه توسعه یافتگی در کشور است، یکی از رمزهای موفقیت کشور سرمایه گذاری در حوزه علوم و فنآوری است که با توجه به پیشرفت های علمی در حوزه دانش هوش مصنوعی، حرکت به سمت تولید ابزارها و خدمات دانش محور مستلزم حمایت، برنامه ریزی و سیاستگذاری است.
وی با بیان این که نگاه از جنبه فناورانه به هوش مصنوعی به معنای تولید ابزار و ارایه خدمات هوشمندانه است، اظهار کرد: توان یادگیری و تعامل با محیط و قدرت تصمیم گیری از قابلیت های مهم یک سیستم هوشمند هم تراز با انسان به حساب می آیند، که در محل تقاطع علوم شناختی و هوش مصنوعی قرار دارد.

**هوش مصنوعی یک فرصت در علوم شناختی
نجار اعرابی بر لزوم تغییر نگاه به ربات ها تاکید کرد و گفت: وقتی از ربات صحبت می کنیم منظور ماشینی نیست که صرفا برای انجام فعالیت های سریع تر، با دقت و تکرار پذیری بالا برنامه ریزی شده، بلکه منظور ماشینی است که توان تعامل با محیط و یادگیری حین انجام کار را دارا است.
عضو ستاد علوم شناختی با اعلام این که ماشین های هوشمند، قدرت یادگیری دارند، گفت: ربات ها به عنوان ساخته دست بشر دارای مزیت های بسیاری برای انسان ها در حوزه های مختلف همچون حمل و نقل، پزشکی، خدمات و فنی و مهندسی هستند.
استاد دانشگاه مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به این که هوش مصنوعی یک فرصت در علوم شناختی محسوب می شود، افزود: هراس از ماشین های ساخت انسان ها ( ربات ها) منطقی نیست، زیرا این ابزارها توسط انسان ها طراحی و برنامه ریزی می شوند و فعالیت های احتمالی خرابکارانه این ماشین ها نه به دلیل ذات آنها بلکه به دلیل نوع طراحی و کدگذاری در ارایه خدمات آنها صورت می گیرد؛ به این اعتبار اگر هراسی وجود دارد باید از نحوه کاربرد ماشین باشد نه از خود ماشین.
به گفته وی، بخش عمده ای از تلاش ها در هوش مصنوعی به ساخت آن دسته از سامانه های رایانه ای و ربات ها مربوط می شود که از توانایی ادراک حسگری شبیه به انسان برخوردارند و هدف نهایی هوش مصنوعی ساخت ماشین هایی است که در کنش های عالی شناختی و تصمیم گیری مانند انسان ها عمل کنند، به نحوی که تمییز آنها از انسان، در محدوده اعمال مورد نظر، ممکن نباشد. این ماشین ها در یک محیط ناشناخته و در تعامل با محیط، به کمک توان یادگیری، قابلیت های ادراکی، شناختی و تصمیم گیری خود را توسعه می دهند.
دکتر اعرابی افزود: پیشرفت علم و فنآوری ها در هر دوره ای تاثیرات شگرف و موثر بر زندگی انسان ها، نوع تفکر واندیشه انسانی داشته است و سبب توسعه و گسترش دانش و علوم گوناگون، کشف استعدادها و همفکری و همکاری میان متخصصان و نخبگان در جامعه می شود.
عضو ستاد توسعه و علوم و فنآوری های شناختی گفت: دستیابی به افق های روشن در حوزه علوم شناختی مستلزم مشارکت و فعالیت توام با سرمایه گذاری و حمایت های همه جانبه در بخش های دانشی و فناوری شناختی و هوش مصنوعی است و در این راستا تلاش های وسیعی برای ایجاد ارتباط میان بخش های خصوصی و مراکز دانشگاهی برای تولید ابزارهای مرتبط با دانش هوش مصنوعی صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: همکاری های مشترک بین مهندسان، پزشکان، روان شناسان و متخصصان علوم اعصاب در زمینه تولید ابزارهایی برای تحلیل و پردازش مغز انسان گسترش یافته تا درک بهتری از فعل و انفعالات مغزی صورت پذیرد و این نوع همکاری یک تاثیر و تاثر متقابل است که در مسیر مقابل با درک بهتر عملکرد مغز منجر به تولید ابزارها و خدمات هوشمندانه تر، انسانی تر و شناختی تر می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا