در دنیای امروزی زنان بیشتری در مسیر علم قدم می گذارند

او به تازگی به عنوان برنده جایزه "زنان در عرصه علم اورئال یونسکو" در سال 2015 معرفی شده است.این جایزه از سال 1999 میلادی برای به رسمیت شناختن محققان لایق در پیشرفت علم و تشویق زنان در تحقیقات علمی به اجرا گذاشته شد و تاکنون در حدود 60 دانشمند این جایزه را دریافت کرده اند.

به همین مناسبت news-medical گفتگویی با پروفسور دام کارول رابینسون داشته است:

 

ضمن عرض تبریک به مناسبت برنده شدن جایزه هفدهمین دوره " زنان در عرصه علم اورئال یونسکو " در سال 2015، در مورد تحقیقاتی که انجام می دهید کمی توضیح دهید.

من روی کمپلکس های پروتئینی غشای سلولی کار می کنم. این کمپلکس ها به عنوان دروازه های سلول، رفت و آمد مولکول های مختلف را ز سلول به بیرون و از بیرون به سلول کنترل می کنند. این کمپلکس ها اهمیت فراوانی در طراحی دارو ها دارند. زیرا می توانند با باز و بسته شدن، ورود دارو به درون سلول را کنترل کنند. هرچه شناخت ما نسبت به این کمپلکس ها و نحوه عملکردشان بیشتر و دقیق تر باشد، داروهای بهتر و کاربردی تری را می توانیم طراحی کنیم.

فکر می کنید این جایزه چه تاثیری بر روی تحقیقات شما می گذارد؟

برای پاسخ دادن بسیار زود است. من تازه برنده شده ام! اما قصد دارم قسمتی از پول جایزه را صرف طرح های مربوط به زنان در آکسفورد بکنم.

فکر می کنید این جایزه، تا چه حد برای زنان سراسر دنیا الهام بخش و مشوق است تا به عرصه علم وارد شوند؟

این جایزه بر نقش زنان در علم تاکید دارد که فکر می کنم بسیار ایده جالبی است. من امیدوارم که این جوایز بر روی زنان جوانی که در عرصه علم خدمت می کنند تاثیر مثبتی داشته باشد و آن ها از مزیت های محقق بودن با خبر شوند. یکی از مسائل اساسی این است که زنان کمی به عنوان پیشکسوت در علم شناخته می شوند. هنگامی که من جوان بودم به غیر از ماری کوری و دوروتی هاجکین ،زن شناخته شده دیگری نبود. اما با پیشرفت دنیای امروز و همین طور وجود برنامه هایی مانند جوایز زنان در عرصه علم  اورئال یونسکو، زنان بیشتری قدم در عرصه علم می گذارند و در این زمینه ها شناخته می شوند.

چه کارهایی به نظرتان نیاز است تا زنان بیشتر به علم علاقمند شوند؟

فکر می کنم در حال حاضر محیط برای زنان مناسب نیست. در واقع نیاز نیست که فضا تا این اندازه فشرده باشد. من فکر می کنم نیاز نیست که 24 ساعت در 7 روز هفته مشغول کار باشید تا بتوانید محقق شوید. شما می توانید  در همه حال به علم فکر کنید. بسیاری از ایده هایم موقع دویدن در پارک دانشگاه به ذهنم می رسد. ساعت کار طولانی یکی از مهم ترین مشکلات زنان برای ورود به عرصه علم است.

اصلی ترین مزیت محقق بودن برای شما کدام است ؟

چالش هایی که بر سر راهم قرار می گیرد واقعا برای من لذت بخش است. همین طور از بودن در کنار گروهم لذت می برم و از اینکه آن ها را می بینم که با اعتماد به نفس و توانایی زیاد کار می کنند بسیار خوشحالم.

آیا کار آکادمیک می تواند یک کار منعطف باشد؟

بله. مواقعی پیش می آید که من به شدت کار می کنم. اما زمانی که بچه هایم کوچک بودند کمتر کار می کردم.

چقدر برقرار کردن تعادل بین خانواده و کار سخت است؟

یکی از بزرگترین چالش های من در این سال ها برقراری تعادل بین این دو بوده است.  برای هشت سال کارم را ترک کردم تا به خانواده ام برسم. اما بعد از آن توانستم تعادل درست را بین این دو برقرار کنم.

در پایان، چه نصیحتی به زنانی دارید که می خواهند وارد کار علمی شوند؟

زنان می توانند موقعیت بسیار خوبی در علم داشته باشند. اگر علم را دوست دارید و به آن عشق می ورزید حتما وارد حوزه علمی مورد علاقه خود شوید.فرصت هایی که در این راه برایتان پیش می آید بسیار هیجان انگیز خواهد بود. همچنین کار با دانش آموزان علاقمند و باهوش از دیگر مزایای این شغل است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا