دومین کاوشگر مینیاتوری شهاب‌سنگ

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این کاوشگر که یک CubeSat و دارای شش واحد است، روز جمعه به عنوان محموله ثانویه PSLV از مرکز فضایی Satish Dhawan واقع در جنوب هند به فضا پرتاب شد.

این کاوشگر مینیاتوری به عنوان یک مدل نمایشی از فناوری مورد استفاده برای ساخت مولفه‌های کلیدی کاوشگری موسوم به Arkyd-301 طراحی و ساخته شده که قرار است در آینده به منظور شناسایی و مطالعه شهاب‌سنگ‌ها به فضا پرتاب شود.
کاوشگر مینیاتوری Arkyd-6 دومین ماهواره شرکت Planetary Resources است که به صورت آزمایشی به فضا پرتاب می‌شود. ماموریت این کاوشگر آزمایش عملکرد 17 مولفه مختلف از جمله ژنراتور توان، کنترل کننده حرکت، عملکرد ابزارها و تجهیزات مخابراتی است. این ماهواره به صورت خودکار عمل کرده و اطلاعات را به زمین مخابره می‌کند.
جالب‌ترین فناوری مورد استفاده در این کاوشگر مینیاتوری، یک دوربین مادون قرمز موج متوسط (MWIR) است که در باند مادون قرمز 3 تا 5 میکرون عمل می‌کند و به منظور شناسایی مولکول‌های آب از لنزهای سفارشی برای جمع‌آوری اطلاعات در سطح پیکسلی بهره می‌گیرد. این اولین دوربین تجاری MWIR است که در فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرار است در کاوشگر Arkyd-301 نیز از همین فناوری استفاده شود.
در صورتی که همه چیز به درستی پیش رود، این دوربین تصاویری را از اهداف مشخص روی زمین شامل زمین‌های کشاورزی، سایت‌های اکتشاف معادن و زیرساخت‌های موردنیاز انرژی و معادن تهیه خواهد کرد.