امکان چاپ سه‌بعدی اسکلت دایناسورها

دایناسورها موجوداتی بسیار عجیب هستند که با توجه به انقراض آن‌ها در میلیون‌ها سال پیش، انسان تنها می‌تواند امیدوار به یافتن بقایای سالم از جنازه آن‌ها باشد. به همین دلیل نیز دیرینه شناسان دائم در حال تلاش برای یافتن فسیل‌ها و استخوان‌های جدید دایناسورها هستند تا بتوانند اطلاعاتی جدید را درباره آن‌ها بیابند.

بااین‌وجود با پیشرفت فناوری، امکان مطالعه دایناسورها در سطحی گسترده‌تر مهیا شده است. برای مثال یک دانشجوی دکترای دیرینه‌شناسی به نام کیمبرلی چپل (Kimberley Chapelle) به‌تازگی از فناوری چاپ سه‌بعدی استفاده کرده است تا بتواند با بازسازی جمجمه و استخوان‌های دایناسورها، تحقیقت دقیق‌تری را بر روی ساختار بدن آن‌ها داشته باشد.

بااین‌وجود نکته هیجان‌انگیز این است که او ین امکان را برای خودش نگاه نداشته و آن را به جهانیان عرضه کرده است. این فرد با عرضه آنلاین نقشه چاپ سه‌بعدی اسکلت دایناسورها، این امکان را فراهم آورده است که همگی کاربران اینترنت که چاپگر سه‌بعدی دارند بتوانند با دانلود این فایل‌ها به سراغ چاپ شخصی آن‌ها بروند.

نسخه موجود و ایجاد شده توسط چپل، اسکلت یک ماسوپوندیلوس (Massospondylus) است که با کمک اعمال سی‌تی‌اسکن بر روی اسکلت این دایناسور، توسط این دانشمند جوان طراحی شده است. نکته مهم درباره این مورد این است که به کمک آن می‌توان با شکافتن نسخه چاپ شده، بدون ترس از آسیب‌دیدگی یک فسیل چند میلیون ساله به بررسی محتوای داخلی جمجمه یا سایر استخوان‌های این دایناسور پرداخت.

شایان‌ذکر است که این روش می‌تواند درهای جدیدی بر روی مطالعه ساختاری استخوان دایناسورها باز کند و با توجه به عمومی شدن آن، می‌توان انتظار افزایش علاقه جمعی نسبت به این مورد را داشت.

منبع: Cnet