جدال آتش و آب

در پی وقوع این حادثه جانگداز، تأکیدی که در روزهای اول در رسانه‌ها تنها بر قیمت دلاری محموله از دست‌رفته این تصادف می‌شد، درد از دست دادن 32خدمه این کشتی را بیشتر می‌کرد. در حالی‌که درحقیقت فقدان بزرگ و جبران‌ناپذیر کشور ایران، به انتظار نشستن لحظه‌ای خانواده‌های این عزیزان و از دست دادن 32 تن از خدمه دریایی کارآزموده کشور است که از سرمایه‌های ملی به حساب می‌آمدند.

بیشتر بخوانید:

کشتی سانچی و سرنوشت تلخ آن

کشتی سانچی در آذرماه امسال خلیج‌فارس را بار میعانات گازی (گازهایی که به شکل مایع درآمده‌اند و تحت فشار شدید نگهداری می‌شوند)، ترک کرد و به مقصد کره جنوبی سفر خود را آغاز کرد. سانچی با ورود به دریای چین و قبل از آن‌که به سمت کره جنوبی برود، با یک کشتی چینی حامل بار غله برخورد می‌کند. این تصادف باعث انفجار یکی از مخازن کشتی سانچی می‌شود و ازآن‌جایی که میعانات گازی به‌شدت سمی و فرار هستند، طبق اعلام نظرات کارشناسی امروز، به‌احتمال بسیار قوی همه خدمه کشتی در همان سانحه اول جان خود را از دست داده‌اند و به این ترتیب حادثه‌ای تلخ به لحاظ انسانی به وقوع پیوسته است.

اما هنوز دلیل مشخص و قطعی وقوع این حادثه مشخص نیست و گفته می‌شود که جعبه سیاه این کشتی نیز قرار است در اختیار کشوری که این کشتی با پرچم آن حرکت می‌کرد، یعنی پاناما قرار گیرد، اما صحت این گفته هنوز به تایید مقامات رسمی نرسیده است.

شاید تنها امیدواری‌ای که در روزهای گذشته وجود داشت این بود که مخازن باری کشتی از مکان‌هایی که خدمه کشتی در آن‌ها تردد می‌کردند، مانند موتورخانه فاصله دارد و این احتمال می‌تواند وجود داشته باشد که خدمه کشتی در آن مکان‌ها پناه گرفته باشند و شانسی برای نجات داشته باشند. اما گسترش آتش‌سوزی و انفجارهای پی در پی هر امیدی را به ناامیدی تبدیل کرد. آتشی که با فراگیرشدن خود غرق شدن سانچی را در دل اقیانوس رقم زد.

هرچند که سانچی تنها حادثه دلخراش دریایی در طول تاریخ نیست، اما شاید بتوان گفت بدترین و تلخ‌ترین‌ آن‌ها است. به همین بهانه نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین سوانح دریایی  جهان.

بعضی از مهم‌ترین حوادث دریایی جهان کدامند؟

*در سال 2015  حوادث دریایی عامل مرگ 2هزار و 487 نفر در کل جهان شد و نزدیک به 1.7 میلیارد دلار خسارت مالی ایجاد کرد.

*کشتی باری  El Faro با 33خدمه خود در طوفان غرق شد و همه ساکنان خود را به کام مرگ کشاند.

*همچنین غرق‌شدن یک کشتی تفریحی در ماه ژوئن همین سال در رودخانه یانگ‌تسه در اثر طوفان، باعث مرگ 442 نفر از مسافران شد.

*واژگونی دو قایق حمل مهاجران که به ترتیب در آب‌های لیبی و ایتالیا اتفاق افتاد، حوادث دریایی دیگری بود که در سال 2015 جان بیش از هزار نفر را گرفت.

*در سال 2012 برخورد کشتی مسافری Costa Concordia با صخره های کف دریا در ایتالیا منجر به مرگ 32 تن و ایجاد 515 میلیون دلار خسارت شد.

*در نیوزلند در سال 2011، ایجاد سانحه در کشتی کانتینری Rena منجر به ورود سوخت کشتی به داخل دریا و آلودگی وسیع در آن ناحیه شد.

*در سال 2010 در بندر بمبئی در هند، در اثر برخورد کشتی کانتینری MSC Chitra با یک کشتی دیگر سوخت کشتی به دریا وارد شد و کشتی به کمک یدک کش به آبهای بین المللی انتقال داده شد تا در آنجا غرق شود.

*ایجاد سانحه وسیع در کشتی نفتکش غول پیکر Haven در آبهای ایتالیا در سال 1991، یکی از بزرگترین آلودگی های نفتی در دریای مدیترانه را به وجود آورد و در اثر آن 35 هزار تن نفت خام به دریا وارد شد.

*در سال 1987 کشتی Herald of Free Enterprise در آبهای بلژیک دچار سانحه شده و منجر به مرگ 193 نفر شد.

*در اثر برخورد کشتی نفتکش Amoco Cadiz با صخره در سال 1978 در آبهای فرانسه، مخازن ذخیره نفت آن شکافته شد و بیش از یک میلیون بشکه نفت وارد آب شد.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا