تاثیر آتش سوزی جنگل ها بر کیفیت هوای زمین

بر اساس بررسی ها و تجزیه و تحلیل داده های دولت ایالات متحده آمریکا در فاصله سال های 2006 تا 2013 میلادی، انبوه دودی که از آتش سوزی های بزرگ تولید شده و در هوا بالا می رود، می تواند تا هزاران کیلومتر گسترش پیدا کرده و حتی روزها پس خاموش شدن آتش سوزی نیز این روند ادامه داشته باشد.

بررسی ها و گزارش های مقایسه هوای پاک با هوایی که در معرض انبود دود آتش سوزی های بزرگ قرار دارد، نشان می دهد که غلظت اوزون حدود 11 درصد و غلظت ذرات ریز حدود 33 درصد در هوای دود آلود بیشتر می شود.

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد ذرات ریز و اوزون موجود در انبوه دود آتش سوزی های بزرگ به میزان قابل توجهی کیفیت سلامت هوا را کاهش می دهد و افرادی که در معرض این هوای آلوده قرار می گیرند در واقع در معرض خطرات شدید مشکلات تنفسی و قلبی قرار خواهند داشت.

قابل توجه است که انبود دود آتش سوزی های بزرگ تنها در 6 تا 7 درصد از روزهایی که پژوهشگران مورد مطالعه داده اند، ایجاد شدند با این حال این انبود دود باعث 16 درصد ناسالمی هوا ناشی از ذرات ریز و 27 درصد ناسالمی هوا ناشی از اوزون شده ند.

الکساندرا لارسن (Alexandra Larsen) ،از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در این رابطه گفت: «روزهای دودآلود باعث ایجاد نامتناسب روزهایی با سطوح بالای شاخص کیفیت هوا می شود. این نشان می دهد که افزایش متوسط آلودگی منطقه ای در اثر آتش سوزی های بزرگ و انتقال دود این آتش سوزی ها از فاصله های دور می تواند باعث افزایش سطح ناسالمی کیفیت هوا شود.»