اپلیکیشن‌هایی که از چنگال فیلترینگ رها شدند

«وی‌چت» اولین برنامه پیام‌رسانی بود که بعد از فیلتر شدن تلگرام از آن رفع فیلتر شد، هرچند که نسخه وب آن هنوز به سختی به اجرا درمی‌آید. وی‌چت یک پلتفرم چینی و از لحاظ امنیتی بسیار ضعیف است.

اپلیکیشن Swarm که برنامه‌ای برای مکان‌یابی است، نیز اخیراً رفع فیلتر شده است. این اپلیکیشن از آبان‌ماه سال جاری تحت فیلترینگ قرار گرفت و دلایل آن هم نامشخص ماند. این اپلیکیشن هم‌اکنون بدون نیاز به فیلترشکن در اختیار کاربران خود قرار گرفته است.

اپلیکیشن Foursquare نیز که کارکردی مشابه Swarm دارد و به پیداکردن مکان‌های جدید برحسب علاقه کاربر خود کمک می‌کند، در حال حاضر با رفع فیلترینگ به آسانی از طریق تلفن‌های همراه قابل دسترسی است.

اما این روند ادامه داشته و شامل حال برنامه‌های دیگری نیز شده است. Pinterest پلتفرمی است که به تازگی رفع فیلتر شده است. هرچند که این پلتفرم مدت‌های زیادی در ایران فیلتر بوده است، اما در حال حاضر هر دو نسخه اپلیکیشن و وب آن به راحتی در دسترس کاربران است. پینترست به عنوان یک شبکه اجتماعی، از لحاظ کارکرد به اشتراک گذاشتن تصاویر به اینستاگرام شباهت دارد، با این تفاوت که در پینترست می‌توان موضوعات مورد علاقه را به تفکیک و انتخاب دنبال کرد.

Soundcloud، پلتفرم بعدی است که در روزهای اخیر از کمند فیلترینگ رها شده است. این پلتفرم که یک سرویس آلمانی است و موسیقی و به‌طورکلی صوت را با کاربرانش به اشتراک می‌گذارد، هم‌اکنون به آسانی قابل دسترسی است.

وب‌سایتMedium، نیز هم‌اکنون بی‌نیاز از فیلترشکن است. مدیوم که پلتفرمی برای نشر آنلاین است، نوشته‌های متنوعی را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. این نوشته‌ها توسط افراد متفاوتی به نگارش درمی‌آید، از مدیران عالی‌رتبه شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ گرفته تا کاربران عادی. این شبکه که فضایی شبیه یک وبلاگ دارد برای کاربرانی که به حوزه روزنامه‌نگاری اجتماعی علاقه‌مندند مناسب است.

وب‌سایت Quora پلتفرم دیگری است که اخیراً رفع فیلتر شده است. کورا به عنوان یک پلتفرم آنلاین پرسش و پاسخ در حال حاضر به راحتی و بدون نیاز به فیلترشکن در دسترس است.

وب‌سایت Reddit نیز که تحت محدودیت فیلترینگ قرار داشت، به‌تازگی رفع فیلتر شده است. ردیت پایگاهی اجتماعی برای جمع‌آوری اخبار است که در حال حاضر بدون استفاده از فیلترشکن در اختیار کاربران خود قرار می‌گیرد.

و درنهایت اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام با بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی شب گذشته از چنگال فیلترینگ رها شد و نفسی به راحتی کشید. تلگرام با کاربری گسترده خود علاوه بر این‌که وسیله‌ ارتباطی محبوبی است، ابزاری برای کسب‌وکار نیز به حساب می‌آید. به همین جهت فیلترینگ آن به تعطیلی بسیاری از مشاغل منجر شد و اعتراضات زیادی به دنبال داشت.

باوجود رفع فیلتر بسیاری از اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، جای امیدواری بزرگی برای رفع فیلترینگ سرویس پرطرفداری مانند توییتر نیز باز می‌شود. محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در شروع کار خود وعده تلاش برای رفع فیلتر این سرویس را داده است، که  شاید بتوان گفت در روزهای اخیر و با حذف فیلترینگ از سرویس‌های دیگر، کاربران شبکه‌های اجتماعی به تحقق این وعده وزیر ارتباطات امید بیشتری دارند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا