آب در دمای منفی 42.55 درجه مایع است

محققان دریافتند که آب را بدون اینکه یخ بزند می‌توان تا منفی 42.55 درجه سانتی‌گراد سرد کرد که این یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آب است.

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،محققان دریافتند در فشار عادی و یک دمای منفی 42.55 درجه آب مایع می‌تواند به صورت دو مایع مجزا با راههای متفاوت برای بهم پیوستن مولکولها وجود داشته باشد. در این شرایط آب نمی‌تواند تصمیم بگیرد که در کدام حالت باشد. محققان این وضعیت را به یک دو راهی تصمیم گیری تشبیه کردند.

تیمی از محققان دانشگاه گوت فرانکفورت توانستند آزمایش‌هایی را برای کمترین درجه‌ای که آب در آن می‌تواند مایع باشد انجام دهند و نتایج بررسی آنها در مجله  Physical Review Letters منتشر شده است.

پژوهشگران عنوان کردند: این درست است که به طور معمول آب در دمای صفر درجه سانتیگراد سرد است و در پایین‌تر از آن یخ می‌زند، اما آنها دریافتند که در شرایط خاص، آب مایع را می‌توان بسیار سردتر داشت.

فیزیکدانان دانشگاه گوت فرانکفورت می‌گویند که دانستن اینکه در دماهای پایین آب چه زمان یخ میزند و چه زمان مایع باقی می ماند میتواند به فهم بهتر تشکیل یخ در جو و به محققان در توسعه مدلهای جوی مطمئن تر کمک کند.