رهایی از آلودگی آب با سختی گیر و رسوب زدای الکترونیکی

آنها همچنین می دانند که بدون سختی گیری و رسوب زدایی تجهیزات ادامه کار تاسیسات مقدور نیست اما سختی گیری رزینی که رایج ترین شیوه است آب و خاک را به شدت آلوده می کند و در حالی که کشور با بحران آب و خشکسالی روبرو است ، هیچ یک از نهادهای مسئول نظیر وزارت نیرو ، شرکت آب و سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها از ترویج روشهای جایگزین حمایت نمی کنند ، بلکه در صدها تاسیسات نهادهای فوق از روش سختی گیری رزینی آب استفاده می شود .
در روش سختی گیری رزینی که فناوری آن متعلق به قرن نوزدهم میلادی است . سالانه بطور متوسط در هر یونیت تجهیز 18000 لیتر آب شیرین با نمک ، رزین و در پایان دوره با اسید مخلوط شده و پس از سختی گیری تجهیزات روانه چاه های جذبی و شبکه فاضلاب می شود .
اگر تعداد موتورخانه های کشور که بر اساس برآورد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت معادل 600هزار موتورخانه در نظر گرفته شود ، سالانه 10 میلیارد و 800 میلیون لیتر آب شیرین تبدیل به آب آلوده به نمک ، رزین و اسید وارد منابع آبهای زیرزمینی شده و براساس یک برآورد علمی که هر لیتر فاضلاب معمولا تا 40 برابر حجم خودش را آلوده می کند ، حجم آلودگی آبها در حدود سالانه 432 میلیارد لیتر آب را در برمی گیرد . این حجم آلودگی آب و خاک ناشی از سختی گیری رزینی مربوط به بخش ساختمان است و تقریباً به همین میزان آب هم در بخش صنعت آلوده می شود .
اثرات مخرب سختی گیری رزینی بر منابع آبی و خاک کشور به موارد فوق محدود نمی شود و اثرات خوردگی فلزی و تشدید استهلاک تجهیزات سالانه 20 درصد بر میزان آلایندگی آب و خاک می افزاید ، بطوری که بتدریج منابع تجدید پذیر آبهای زیرزمینی در اثر آلودگی مستمر و سالیانه با هزینه های گزاف به چرخه مصرف باز می گردد .


 

فناوری مدرن و کاهش آلودگی آب
فناوری های مدرن تاسیسات ، میزان رسوب گذاری و سختی آب را در تاسیسات کاهش می دهد و در صورت ترویج استفاده از این فناوری ها ، میزان آلودگی آب و خاک حداقل تا 80 درصد قابل پیشگیری است .
یکی از فناوری های مدرن دستگاههای سختی گیر و رسوب زدای الکترونیکی است که توسط شرکت فناور بهرشد و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بومی سازی و ثبت اختراع شده است .
این فناوری با پیشگیری از تشکیل رسوب و با حذف نمک ، رزین و اسید در تاسیسات ، علاوه بر افزایش راندمان انرژی از رسوب گرفتگی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی جلوگیری کرده و سالانه از آلودگی میلیاردها لیتر آب و منابع آب شیرین پیشگیری می کند .
فناوری رسوب زدای الکترونیکی علاوه بر ساختمان در صنایع مختلف نیز جایگزین سختی گیرهای رزینی شده و موجب کاهش مصرف آب و پیشگیری از آلودگی منابع آبی و خاک شده است .
این فناوری در پنج سال گذشته در صدها مجتمع ساختمانی و دهها مجتمع صنعتی مورد بهره برداری قرارگرفته و از آلودگی میلیونها لیتر آب جلوگیری کرده است .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا