میکروب زدایی با سرکه واقعیت دارد

زمانی که محققان آمریکایی، پاک کننده های تجاری را در برابر جایگزین های غیرسمی مانند سرکه و بیکربنات سودا (جوش شیرین) مورد آزمایش قرار دادند، دریافتند که سرکه قادر به از بین بردن طیفی از پاتوژن های خانگی است.

سرکه حاوی حدود 5 درصد اسید استیک است؛ این اسید می تواند باکتری ها و ویروس ها را از طریق تغییر شیمیایی پروتئین ها و چربی های تشکیل دهنده و نابود کردن ساختارهای سلولی آنها، از بین ببرد.

در عین حال، برخی مطالعات حاکی از آن است که سرکه می تواند ویروس آنفلوانزا را نیز نابود کند. مطالعه صورت گرفته توسط محققان انگلیسی نشان می دهد، سرکه مالت مانند مایع سفیدکننده و مایع ظرفشویی، به سرعت ویروس آنفلوانزا را غیرفعال می کند.

محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین (آمریکا) نیز در تحقیقات خود دریافتند، سرکه می تواند مایکوباکتریوم توبرکلوزیس – مولد بیماری سل – را نابود کند. باکتری سل به سختی از بین می رود و این توانایی سرکه نشان می دهد، می توان از آن برای نابود کردن باکتری های دیگر نیز استفاده کرد.

چگونه از سرکه برای تمیز کردن خانه استفاده کنیم؟

اما برای جرم زدایی و ضدعفونی سطوح مختلف آشپزخانه، حمام، قفسه های فروشگاهی یا حتی اتاق های بیمارستان می توان از سرکه استفاده کرد؟

پروفسور پیتر کالیگنن (Peter Collignon)، پزشک متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه ملی استرالیا تأکید کرد: باید سطوح را نخست با آب داغ و مایع شوینده تمیز کنیم؛ بعد مشخص کنیم که آیا واقعا همه سطوح به ضدعفونی کردن نیاز دارند؟

مواد ضدعفونی کننده به تنهایی می توانند در 10 دقیقه، حدود 99 درصد باکتری ها را از بین ببرند. اگر در یک محیط، یک میلیون باکتری وجود داشته باشد، پس از ضدعفونی کردن، همچنان 10 هزار باکتری باقی می ماند.

اما تمیز کردن سطوح این امکان را فراهم می کند تا مواد ضدعفونی کننده مانند سرکه اثربخشی بیشتری داشته باشند. اگر عمل تمیز کردن در ابتدا انجام شود، تعداد باکتری های باقی مانده به 1000 باکتری کاهش می یابد؛ در این صورت، پس از ضدعفونی کردن با سرکه و نابودی 99 درصد باکتری ها، تنها 10 باکتری باقی می ماند.

اگر می خواهید علاوه بر تمیز کردن، سطح مورد نظر را ضدعفونی کنید:

  • ابتدا از آب گرم با مقداری شوینده برای تمیز کردن سطح استفاده کنید.
  • در گام بعدی سعی کنید به جای استفاده از ضدعفونی کننده های تجاری، از مواد کمتر سمی و زیست تخریب پذیر مانند سرکه و پدهای الکلی استفاده کنید.
  • مطمئن شوید نوع ضدعفونی کننده ای که استفاده می کنید، به سطح مورد نظر آسیبی وارد نمی کند؛ به عنوان مثال، سرکه بدلیل خاصیت اسیدی بودن برای همه سطوح مناسب نیست.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: abc.net

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا