درگذشت مخترع ضبط صوت

الکساندر پاولوف در ۱۶ مارس ۱۸۵۵ در روسیه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات خود، در رشته فیزیک فارغ ‏التحصیل شد و به تدریس پرداخت. پاولوف در کنار تدریس، به تحقیق و مطالعه برای ساخت دستگاهی پرداخت که بتواند صدا را ضبط و پخش کند.

پاولوف در ۷ مه ۱۸۹۵ موفق به اختراع چنین دستگاهی شد که ضبط صوت نام گرفت. در حقیقت تاکنون اعتقاد بر این بود که اولین فونوگراف تاریخ را ادیسون اختراع کرده است، اما گروهی از دانشمندان آمریکایی لابراتوار ملی لارنس برکلی که نتایج تحقیقات خود را در کنفرانس سالانه انجمن کلکسیون‌های صداهای ضبط شده در «پالو آلتو» کالیفرنیا ارائه کرده‌اند، در یک بایگانی در پاریس صدای ضبط شده ۱۰ ثانیه‌ای را کشف کردند که در تاریخ ۹ آوریل ۱۸۶۰ ضبط شده است.

در این صدای ضبط شده، قطعه کوتاهی از یک آهنگ محبوب فرانسوی با عنوان «در روشنایی ماه» خوانده می‌شود که با دستگاهی که تنها می‌توانست صدا را ضبط کند و توانایی پخش آن را نداشت، ضبط شده است. 

دستگاه این مخترع از شیپوری ساخته شده است که به قلم فلزی متصل شده و این قلم امواج صوتی را روی برگه‌های کاغذی که با دود یک چراغ روغنی سیاه می‌شوند، حک می‌کند. به هر حال این دستگاه توانایی بازتولید و پخش صدا را ندارد، شاید به این دلیل که اسکات تصور می‌کرده است فونوگرافش باید تنها همانند یک سیستم آرشیوسازی عمل کند. دانشمندان آمریکایی موفق شدند با کمک یک قلم مجازی این صدا را به‌صورت دیجیتال بازسازی کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا