سیاست خارجی ناموفقی به نام تحریم

در طول چند ماه گذشته کشور آمریکا میزان تحریم‌های خود را به‌شدت افزایش داده است. دولت دونالد ترامپ با هیچ کشوری در جهان سر سازش ندارد و دوست دارد همه را دشمنان خود نشان بدهد. به همین دلیل نیز کشور پاکستان به بهانه حمایت از طالبان، فلسطین به بهانه عدم تمایل به ادامه مذاکرات صلح، جمهوری دموکراتیک کنگو به بهانه تغییر در زمان‌بندی انتخابات، کره شمالی به بهانه دسترسی به سلاح‌های اتمی و ایران به بهانه‌ای که هنوز مشخص نیست در فهرست تحریم‌های سنگین این کشور قرار گرفته‌اند.

در این میان به‌صورت واضحی می‌توان مشاهده کرد که رویکرد آمریکا مساوی دخالت در امور داخلی دیگر کشورها است. این‌که شرایط کشورهای یاد شده چگونه است و میزان رضایت مردم آن‌ها از دولت در چه اندازه‌ای است، به این موضوع ارتباطی ندارد بلکه سوال اصلی این است که چرا آمریکا باید از قاره‌ای دیگر به سراغ دخالت در امور این کشورها برود.

سکوت سازمان ملل در برابر رویکرد خاصمانه مدعیان صلح

سازمان ملل رسما مانند یک مترسک در برابر این رویکرد آمریکا سکوت اختیار کرده است و ترامپ نیز در ابتدای سال جاری میلادی اعلام کرده است که هنوز مشخص نیست که آمریکا به برجام و نتیجه آن‌که لغو برخی از تحریم‌ها بوده است، احترام خواهد گذاشت یا خیر.

تحریم‌های اجتماعی اقتصادی آمریکا بر روی سلامت عمومی جوامع تاثیر منفی می‌گذارد. عدم صدور مجوز ورود دارو به یک کشور به‌هیچ‌عنوان موضوعی نیست که تنها گریبان گیر دولت‌ها باشد و مردم یک کشور هستند که آسیب اصلی را از این رویکرد دولت آمریکا می‌بینند.

بیشتر بخوانید:

بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران جهان تا به امروز لب به انتقاد از رویکرد تحریم ایران توسط آمریکا گشوده‌اند. همه آن‌ها به‌صورت مشترکی به این حقیقت اشاره کردند که تحریم‌های آمریکا تنها زندگی را برای مردم یک کشور دشوار خواهد کرد و اثری بر روی رویکردهای دولت‌ها ندارد.

لمسی که دردناک است

ایران بخشی از محتوای بررسی شده در مقاله thelancet بوده است و به علت آگاهی مردم از شرایط این تحریم و ها و این‌که آن‌ها را پوست و گوشت خود لمس کرده‌اند، می‌توان درک این مقاله را برای مخاطبان سیناپرس ساده دانست. در این میان موضوعی که آمریکا باید به آن نگاهی بیندازد، گزارش‌های سازمان بهداشت و سلامت جهانی و سایر سازمان‌هایی که به سلامت انسان‌ها رسیدگی می‌کنند است. این گزارش‌ها نشان از این دارند که در هیچ‌یک از کشورهایی که آمریکا برای آن‌ها تحریم اعمال کرده است، عموم مردم شرایط مساعدی را (به نسبت پیش از تحریم) تجربه نکرده‌اند. این امر در حالی است که آمریکا دم از دوستی با مردم و مخالفت با دولت‌هایی که هدف تحریم هستند می‌زند درحالی‌که در عمل توان انجام هیچ کاری در قبال دولت‌ها را نداشته و تنها فشار را بر روی مردم بی‌دفاع افزایش می‌دهد.

بدون شک دولتی که درآمدی میلیارد دلاری از فروش سلاح به عربستان به دست می‌آورد، ارزشی برای جان انسان‌ها قائل نیست. به همین دلیل نیز باید گفت که آمریکا باید قبول کند که استراتژی تحریم، شکست خورده است و یا این‌که حداقل از ژست انسان‌دوستی خود در هنگام تحریم دست برداشته و اعلام کند که تحریم‌ها را تنها برای منافع اقتصادی خود اعمال می‌کند.

 

برگرفته از مقاله‌ای در thelancet

آناهیتا عیوض خانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا