اقتصاد مجازی، فرصتی واقعی

در دنیای امروز اقتصاد هم مثل بسیاری از عرصه‌های دیگر تحت تأثیر تحولات ناشی از پیشرفت فناوری قرار گرفته و شکل و حالت سنتی خود را تغییر داده است. فضای مجازی در حوزه اقتصاد حتی پا را فراتر گذاشته و علاوه بر تأثیرات کلی که بر همه زمینه‌ها وارد کرده، در این حوزه شاخه‌ای جدید به نام «اقتصاد دیجیتال» خلق کرده است.

 

اقتصاد دیجیتال مستعد صعود است

به گفته ایمان اسلامیان، کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک، صورت اقتصادی جهان به وسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات متحول شده است. او می‌گوید: «امروزه بانک‌ها، بیمه‌ها و بورس با روی کار آمدن فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی دچار تحولی شگرف شده‌اند و به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت کرده‌اند که این اتفاق بزرگ به صورت خیلی محسوسی بر روی تولید داخلی کشورها تاثیر گذاشته است.»

 

«اقتصاد دیجیتال»، حریف قدرتمند «اقتصاد نفتی»

اقتصاد دیجیتال تا آن‌جایی پیشرفت کرده و جای خود را باز کرده است که درآمد آن حتی از درآمد حوزه‌های انرژی مانند حوزه نفت هم پیشی گرفته است. به جرات می‌توان گفت که درآمد شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات مثل شرکت مایکروسافت یا شرکت گوگل از مجموع درآمدهای نفتی کل جهان بیشتر است.

ناصرعلی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در این زمینه می‌گوید: «درآمد شرکت‌های فعال در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان حدود ۲.۵ برابر کل فروش نفت جهان در یک سال بوده است که این اهمیت اقتصادی صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در دنیا نشان می‌دهد. صنعتی که روز به روز به اهمیت آن هم افزوده می‌شود.»

 

اقتصاد دیجیتال با جوانان معنا پیدا می‌کند

کسب‌وکارهای نوپا یکی از زمینه‌های عمده تحقق و گسترش اقتصاد دیجیتال به شمار می‌آیند. این پتانسیل در کنار معضل بیکاری جوانان در کشور می‌تواند به فرصتی استثنایی تعبیر شود. به گفته کارشناسان و مسئولان این حوزه، بخش خصوصی که مجریان اصلی آن جوانان متخصص هستند، زیربنایی برای بسط اقتصاد دیجیتالی به حساب می‌آید و نیازمند خلاقیت و عمل آن‌ها است.

 

دولت باید فضای مجازی را غنیمت بداند

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، به تأکید رییس‌جمهوری بر استفاده از فضای مجازی در ایجاد اشتغال اشاره می‌کند و می‌گوید: «اشتغال در فضای مجازی با سرمایه‌گذاری کمتری ایجاد می‌شود و به همین دلیل مرکز توجه دولت قرار گرفته است و مطالعات گسترده‌ای انجام گرفته تا در ساختار شورای‌عالی و مرکز ملی فضای مجازی هم به اقتصاد دیجیتال به‌طور ویژه پرداخته شود. اما این مسئله نیازمند آموزش است.»

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز معتقد است: «اشتغال در فضای جدید را می‌توان با آموزش به بخش‌های مختلف تثبیت کرد. به این صورت که کسانی بیایند و در این عرصه فعالیت کنند که خودشان صاحب فن و کسب و کاری در حوزه سنتی هستند.»

به‌طورکلی در جهان امروز فناوری، فضای مجازی ارائه‌دهنده فرصت‌های طلایی برای اشتغال جوانان است. همین مسئله ضرورت آموزش در این زمینه را بیشتر از گذشته مشخص می‌کند. در کنار آن، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب توسط دولت می‌تواند جهش بزرگی در اشتغال‌زایی و حل بحران بیکاری در جامعه ایفا کند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا