تصاويري از دایناسورهای بریتانیا

پیش از ظهور انسان می توان دایناسورها را حاکم بلا منازع دنیا محسوب کرد که در تمامی بخش های کره زمین اعم از دریاها و خشکی و آسمان وجود داشته و حدود 165 میلیون سال پیش، در گونه ها و انواع مختلف جهان را زیر سیطره خود درآورده بودند.  امروزه بقایای این جانوران در موزه ها و نمایشگاه های سراسر دنیا قرار داشته و در این میان بریتانیا دارای تعدادی از غنی ترین مجموعه های موزه در رابطه با دایناسورها است. در این گزارش به بررسی برخی از کامل ترین و مشهورترین این موزه ها می پردازیم:

پیش از ظهور انسان می توان دایناسورها را حاکم بلا منازع دنیا محسوب کرد که در تمامی بخش های کره زمین اعم از دریاها و خشکی و آسمان وجود داشته و حدود 165 میلیون سال پیش، در گونه ها و انواع مختلف جهان را زیر سیطره خود درآورده بودند.  

1 – موزه نیو والک – لستر – (New Walk Museum Leicester)

در مرکز این موزه زیبا و جذاب، فسیل یک دایناسور Cetiosaurus oxoniensis قرار دارد که با عظمت و بزرگی خود هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد. در این موزه تعدادی از قدیمی ترین فسیل های جهان گرداوری شده اند که از آن جمله می توان به فسیل 450 میلیون ساله Charnia، فسیل دایناسور Plesiosaur و فسیل ماهی های غول پیکر اشاره کرد.  در این موزه همچنین فسیل برخی دایناسورهای آبزی نیز به نمایش گذاشته شده است.

2 – موزه جزیره وایت (Isle of Wight)

موزه جزیره وایت را می توان یکی از غنی ترین موزه های مربوط به دایناسورها در اروپا محسوب کرد. در این موزه، بقایای بیش از 20 گونه فسیل شده از دایناسورهای عصر کرتاسه که در این جزیره کشف شده اند، به نمایش گذاشته شده است. در این موزه همچنین نمونه اسکلت پنج دایناسور شامل Neovenator, Eotyrannus, Iguanadon, Hypsilophodon و Sauropod غول پیکر نیز وجود دارد. از جمله موارد جالب توجه در این موزه، ترکیب هوشمندانه نورپردازی و صداگذاری است که تاثیری به سزا در افزایش درک بازدیدکنندگان از فسیل های چند میلیون ساله دارد.

3 – موزه لایم ریجیس (Lyme Regis)

این موزه در حقیقت ماحصل تلاش های یک دیرینه شناس به نام ماری آنینگ (Mary Anning)  که در سال 1811 بقایای یک فسیل Ichthyosaur را در سواحل این منطقه کشف کرد. در این موزه مجموعه ای جالب توجه از فسیل های کشف شده در مناطق ساحلی این منطقه وجود دارد.

4 –  موزه منچستر (Manchester Museum)

شاخص ترین فسیل این موزه را می توان اسکلت کامل یک تیراناسوروس  (Tyrannosaurus-Rex) است که در قلب مجموعه ای شامل 100 هزار فسیل موجود در این موزه می درخشد. در این موزه همچنین بقایای مومیایی شده حیوانات باستانی، گیاهان و دایناسورهای مختلف وجود دارد. هدف اصلی این موزه، نمایش دادن این حقیقت است که کره زمین طی میلیون ها سال چه اندازه تغییر کرده است.

4 –  موزه تاریخ طبیعی لندن

این موزه با دارا بودن برخی از بی نظیر ترین فسیل های متعلق به دایناسورها، یکی از دیدنی ترین موزه های قاره اروپا محسوب می شود. در این موزه علاوه بر ارائه فسیل های مختلف، تعدادی از دایناسورها بازسازی شده اند.

5 –  موزه دورست کانتی در دورچستر (Dorset County MuseumDorchester)

در این موزه، آثار جمع آوری شده و فسیل های موجود در خط ساحلی این منطقه به طول 95 مایل ارائه می شود که در آن مجموعه ای بی نظیر از سنگ های باستانی، فسیل های غول پیکر و بقایای دایناسورها دیده می شود. یکی از ارزشمندترین اثار این موزهف آرواره غول پیکر یک موجود دریایی و جمجمه ای به بزرگی 2 متر و 40 سانتیمتر است.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: museumcrush

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا