انسان مسئول انقراض ببرها است

تیمی از پژوهشگران مرکز ملی علوم زیستی ایالات متحده آمریکا (National Centre for Biological Sciences) با همکاری اتحادیه حفاظت از حیات وحش (Wildlife Conservation Trust) و بنیاد پژوهش های بوم شناسی، دفاع و یادگیری  (the Foundation for Ecological Research, Advocacy and Learning) و مشارکت محققان دانشگاه مونتانا در ایالات متحده امریکا با استفاده از اطلاعات ژنتیکی و نمونه های مدفوع ببرها به بررسی ویژگی های زیستی و نحوه زندگی این حیوان پرداختند. در این مطالعات مواردی چون مسیرهای مورد تردد ببرها، تاثیرات کشاورزی بر حرکت و شعاع حرکتی این جانور در هندوستان پرداخته و دریافتند که وجود جاده های پر ترافیک، مناطق پر جمعیت شهری و فعالیت های انسانی تاثیراتی مخرب و نابود کننده بر زندگی ببرها دارند.

بر اساس آمار های موجود، مهم ترین خطراتی که  جمعیت ببرها را در هندوستان  تهدید می کند مواردی از قبیل شکار بی رویه و غیر قانونی، محدود شدن زیستگاه های این جانور به دلیل نابودی جنگل ها به واسطه فعالیت های صنعتی، ساخت راه ها و توسعه مناطق شهری و سایر موارد ناشی از رشد سریع این کشور در مسیر صنعتی شدن است.

در این مطالعات اعلام شد که توسعه مناطق شهری و جاده ها می تواند در آینده شرایط بغرنج زندگی ببرها را پیچیده تر کرده و به همین دلیل پژوهشگران اقدام به مدلسازی 86 حال مختلف این شرایط کردند.

پراچی تات (Prachi Thatte) سرپرست این تیم تحقیقاتی در  مرکز ملی علوم زیستی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد: «در حال حاضر حرکت ببرها و تبادل ژنتیکی بین مناطق حفاظت شده دیده شده و وجود دارد. با این حال، توسعه غیر برنامه ریزی شده، به ویژه از دست رفتن پوشش جنگل در اطراف مناطق حفاظت شده، تأثیر منفی بسیار قدرتمندی در ارتباطات ببرها با یکدیگر در آینده خواهد داشت. نتایج مطالعات ما نشان می دهد که توسعه مناطق شهری و جاده ها باید بر اساس برنامه ریزی و در نظر داشتن تنوع زیستی در کنار موارد مورد نیاز برای جوامع بشری، انجام شود. »

در این مطالعات مشخص شد که اگرچه تمامی جمعیت های ببرهای منطقه رو به انقراض نرفته اند، اما بسیاری از آن ها در حال نابودی و منقرض شدن قرار دارند. این موضوع عمدتا به دلیل توسعه و دخالت های انسانی در طبیعت بوده و تغییرات رخ داده در زیستگاه های این جانور و جنگل های حفاظت شده، نقشی به سزا در موضوع فوق ایفا می کنند. نتایج تجزیه و تحلیل های ژنتیکی انجام شده نشان می دهد که تنوع ژنتیکی در مناطقی که توسعه پروزه های انسانی بدون مطالعات زیست محیطی انجام شده است، 25 درصد کمتر از سایر مناطق بوده و این موضوع می تواند جمعیت اندک ببرها را به سمت انقراض سوق دهد.

در این میان طراحی مسیرهای ویژه حفاظت شده برای جانوران، ایجاد ارتباط از طریق کانال های طبیعی و راهروهای سبز جنگلی بین مناطق مختلف زیستگاه های ببر که به طور جدی در توسعه جاده ها نادیده گرفته می شود، بر زندگی این گربه سان ارزشمند تاثیر دارد.

آدیتیا جوشی (Aditya Joshi) از پژوهشگران بنیاد حفاظت از حیات وحش نیز در این رابطه اعلام کرد: «طراحی این مسیرهای ویژه حیوانات نه تنها در مناطق حفظات شده دارای اهمیت است، بلکه باید در سایر مناطق نیز لحاظ شده و به این ترتیب امکان تردد حیوانات و گسترش ژنتیکی ان ها را فراهم کرد. »

آخرین آمارگیری انجام شده جهت سرشماری ببرهای هندوستان که در سال 2014 میلادی انجام شده است، نشان می دهد که این تعداد جمعیت ببرهای این کشور در حال حاضر 2 هزار و 261 قلاده است که در جنگل های سراسر این کشور زندگی می کنند. این رقم در مقایسه با سرشماری سال 2010 که در آن تعداد ببرهای هندوستان یک هزار و 760 قلاده عنوان شده بود، از رشد مناسبی برخوردار بوده و بسیار امیدوار کننده است.

بر اساس آمار های موجود، مهم ترین خطراتی که  ببرها را در هندوستان  تهدید می کند مواردی از قبیل شکار بی رویه و غیر قانونی، محدود شدن زیستگاه های این جانور به دلیل نابودی جنگل ها به واسطه فعالیت های صنعتی، ساخت راه ها و توسعه مناطق شهری و سایر موارد ناشی از رشد سریع این کشور در مسیر صنعتی شدن است.

محدود شدن جنگل ها بر اثر عوامل فوق سبب شده تا ببرها، شکار کمتری در اختیار داشته باشند و به همین دلیل به واسطه گرسنگی و با هدف جستجوی غذا به مناطق شهری و روستائی نزدیک شوند که این موضوع برای هر دو گروه انسان ها و ببرها خطرناک خواهد بود.

بر اساس اطلاعات موجود تا یک صد سال پیش جمعیت ببرهای هند بالغ بر 100 هزار قلاده بوده و این آمار تا سال 1970 همچنان تغییری نداشته است ولی از این سال کاهش شدید جمعیت این گربه سانان آغاز شده تا سرانجام وضع قوانین حمایتی از این جانور آغاز شده و مسئولان دولتی تلاش کردند تا نزاد ببرها را از خطر انقراض نجات دهند .  این قوانین از سال 2010 به صورت کاملا جدی پیگیری شده و همین موضوع سبب افزایش دوباره جمعیت این ببرها شد . در حال حاضر با توجه به آمارهای فوق ، هندوستان به تنهائی پذیرای سه چهارم از جمعیت ببرهای دنیا است که بر اساس آخرین آمار  تعداد کل ببرهای جهان رقمی برابر با 3 هزار و 200 قلاده عنوان شده است.

محدود شدن قلمرو زیستگاه ببرها در سراسر دنیا سبب منازعه این گربه سانان با کشاورزان و دامدارانی شده است که در مناطق مجاور زیستگاه های این جانوران زندگی و فعالیت می کنند. از سوی دیگر تجارت غیر قانونی پوست و سایر اعضای بدن این حیوان از دیگر موارد تهدید آمیز جمعیت اندک این گربه سان در سراسر دنیا است . مهمترین موضوع در این مبحث ، استفاده از برخی اندام های داخلی و استخوان های این حیوان در طب سنتی چین است که بر اساس اعتقادات سنتی مردم این کشور ، دارای خواص معجزه آمیزی است.

در خاتمه پژوهشگران ابراز امیدواری کردند که انجام پژوهش های علمی بیتواند فاصله بین محیط زیست و دانش را با دنیای سیاست پر کرده و به این ترتیب بتوان از انقراض این گونه جانوری بسیار ارزشمند، پیشگیری کرد.

منبع: eurekalert