ارزهای مجازی، ماهیت ترسناک دنیای مدرن

سال گذشته بود که کشورهای چین و ویتنام اعلام کردند که ممنوعیت‌هایی برای بیت کوین و سایر ارزهای مجازی ایجاد می‌کنند. چین به‌صورت مستقیم به سراغ ممنوعیت کامل استفاده از برداشت ارزهای مجازی در این کشور رفت ولی ویتنام کار را یک گام جلوتر برد و توانست تا تمامی موارد مربوط به این ارزها را از زندگی خود حذف کند.

حال کشور کره جنوبی نیز به سراغ اعمال محدودیت‌هایی مشابه افتاده است. بااین‌حال دلیل این امر چیست؟ چرا ممنوعیت این ارزها را باید به فال نیک گرفت؟ در ادامه به بررسی تعدادی از بدیهی‌ترین دلایل این موضوع خواهیم پرداخت.

محیط‌زیست و ارزهای مجاری

ارزهای مجازی برای فعالیت مناسب نیاز به ساختاری ویژه برای برداشت دارند. این امر که کاوش ارزهای دیجیتالی است را می‌توان یک امر بسیار مخرب برای محیط‌زیست دانست. میزان انرژی مورد نیاز برای برداشت یک بیت کوین به‌اندازه مصرف انرژی یک خانواده است و کافی است تا این موضوع را به میلیون‌ها بیت کوین تعمیم بدهید تا درک کنید که برای تولید این انرژی، چه بلایی به سر طبیعت می‌آید.

فساد در پشت پرده

ارزهای مجازی قابل‌ردیابی نیستند و به همین دلیل نیز به‌سادگی می‌توان از آن‌ها برای باج‌گیری و ارائه رشوه استفاده کرد. امروزه بیشتر باج افزارهای بین‌المللی برای دریافت باج خود، درخواست بیت کوین می‌دهند. این امر به‌سادگی نشان می‌دهد که این ارزها تا چه اندازه می‌توانند برای معاملات کثیف و سیاه مورد استفاده قرار بگیرند. عدم امکان نظارت دولتی یا حتی بین‌المللی بر روی ارزهای دیجیتالی، یک خطر بزرگ را به همراه دارد و حتی ممکن است تامین منابع مورد نیاز عملیات‌های تروریستی نیز از این طریق انجام شود.

ارزهای مجازی و افزایش شکاف اجتماعی

شکاف‌های اجتماعی به‌واسطه عدم تقسیم عادلانه سرمایه به وجود می‌آید (این‌که حداقل یکی از دلایل این شکاف، موضوع یادشده است.) ارزهای دیجیتالی برای بسیاری از نسل‌های جامعه قابل‌دسترسی نیستند و به همین دلیل نیز این نوع انتقال ارز می‌تواند موجب شود تا شکاف یادشده چند برابر بشود.

این‌ها تنها نگاهی به سطح اولیه ارزهای مجازی بودند و هزاران دلیل موافق و مختلف برای این ارزها وجود دارند که از حوصله این بحث خارج هستند.

احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا