نگاهی به تفاوت جنسیتی در میزان طول عمر

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بر خلاف نظرات پیشین که در آن ادعا شده بود زنان از مردان ضعیف تر هستند، ساختار بیولوژیکی زنان از مردان قوی تر بوده و این موضوع دلیل اصلی بیشتر بودن طول عمر آن ها است.

زنان تنها در شرایط عادی و برابر، عمری بیشتر از مردان نداشته و در شرایط بحرانی و مشکلاتی همچون قحطی، بروز بیماری های همه گیر و … نیز مقاومت بیشتری به نسبت مردان دارند.

این مطالعات حاکی از این حقیقت است که زنان تنها در شرایط عادی و برابر، عمری بیشتر از مردان نداشته و در شرایط بحرانی و مشکلاتی همچون قحطی، بروز بیماری های همه گیر و … نیز مقاومت بیشتری به نسبت مردان دارند. از سوی دیگر پژوهشگران دریافتند که امید به زندگی بیشتر در زنان تنها منحصر و محدود به دوران بلوغ و بزرگسالی ان ها نبوده و زنان از دوران کودکی در این رابطه دارای مزیت و تمایل بیشتری هستند. از سوی دیگر مطالعات انجام شده حاکی از این موضوع است که در شرایط بحرانی و مصیبت بار، احتمال زنده باقی ماندن نوزادان دختر از نوزادان پسر بیشتر است.

در حال حاضر با وجود این که میزان مرگ و میر در هر دو گروه جنسیتی وجود دارد اما آمارهای موجود نشان می دهد که طول عمر متوسط زنان به نسبت مردان حدود 6 ماه تا چهار سال بیشتر است.

پژوهشگران در توضیح این موضوع اعلام کردند که احتمالا بخش عمده ای از این مزیت و برتری زنان در رابطه با میزان طول عمر، به عوامل بیولوژیکی از قبیل ژنتیک، ترشح هورمون ها و به طور خاص، هورمون استروژن وابسته است که موجب افزایش توان سیستم دفاعی بدن در برابر انواع بیماری های عفونی می شود.

دکتر ویرجینیا زارولی (Virginia Zarulli) استادیار دانشگاه دوک در ایالات متحده امریکا که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد، درباره یافته های به دست آمده از این مطالعات گفت: «نتایج به سدت آمده می تواند بخش دیگری از پازل و معمای تفاوت جنسیتی در میزان بقا و طول عمرا انسان را حل کند.»

در این تحقیقات، پژوهشگران اقدام به آنالیز و تجزیه و تحلیل آمارهای مرگ و میر انسان ها در دوران مختلف قحطی و بروز بیماری های مرگبار به مدت 250 سال کرده اند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره شرح مذاکرات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا (Proceedings of the National Academy of Sciences)  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: healthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا