اردک روباتیک، همدم و همراه کودکان سرطانی

بیماری سرطان یک بیماری ناراحت کننده است و بدون شک دیدن ابتلای فردی به این بیماری بسیار ناراحت کننده خواهد بود. با این وجد میزان ناراحتی در زمان مواجهه با کودکان سرطانی، چند برابر بیشتر خواهد گشت. کمک به درک سرطان و تلاش برای بهبود آن توسط کودکان می‌تواند امری بسیار دشوار باشد و به همین دلیل نیز دانشمندان بار دیگر دست‌به‌کار شده و به سراغ فناوری برای رفع این مشکل رفته‌اند. نتیجه به‌دست‌آمده نیز ساخت یک روبات ویژه است که می‌تواند این وظیفه را به‌خوبی انجام بدهد.

اردک ویژه‌ای به نام افلک

در نمایشگاه امثال از روباتی به نام افلک رونمایی شده است که یک اردک روباتیک است. این اردک که ارتفاع آن تا زانوی یک انسان می‌رسد، با هدف کمک به کودکان سرطانی طراحی شده است. این روبات با همکاری شرکت Sproutel ساخته شده است که پیش‌ازاین نیز تجربه‌ای موفق در این زمینه را با روبات خرس نمایی به نام جری تجربه کرده بود. جری روباتی بود که برای کمک به کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 طراحی و عرضه شده بود.

این روبات در حقیقت یک اسباب‌بازی باقابلیت‌های مراقبت و نظارت پزشکی و درعین‌حال ارتباطات اجتماعی است. افلک به حسگرهای متعددی مجهز است که موجب می‌شود تا بتواند بر اساس محیطی که در آن قرار دارد، رفتار خود را تغییر داده و رویکردی مناسب برای مک به کودک سرطانی از خود ارائه کند.

این روبات دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

افلک می‌تواند کارهایی مانند رقصیدن، خرناس کشیدن و … را انجام بدهد و نکته جالب در این میان این است که این روبات حتی ضربان قلب دارد. کودکان می‌توانند افلک را قلقلک داده و او را در آغوش بگیرند. این روبات موجب می‌شود در زمانی که کودکان هیچ کنترلی بر روی شرایط ندارند، بتوانند حس کنترل را تجربه کنند. به‌این‌ترتیب کودکان در طول دوره‌هایی مانند شیمی‌درمانی می‌توانند با رسیدگی به این اردک دوست‌داشتنی، حس مسئولیت‌پذیری و مهم بودن را تجربه کرده و امید به زندگی را از دست ندهند.

یکی از نکات بسیار مهم این است که یک حسگر RFID که در قفسه سینه این روبات جایگذاری شده است، می‌تواند موجب شود که کودکان حس کنند که افلک نیز درمانی مشابه با آن‌ها را پشت سر می‌گذارد. افلک با قیمتی نزدیک به 200 دلار به بازار عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد که قرار است تعداد زیادی از آن به کودکانی که وسع مالی خرید این روبات را ندارند، هدیه شود.

منبع: Cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا