خشونت در شبکه های اجتماعی ؛ عامل افزایش افسردگی

بر اساس مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران بریتانیائی ،  این تاثیرات دارای نشانه هایی مانند عارضه  فشار های استرس پس از بحران های روحی PTSD هستند . متاسفانه در حال حاضر امکان مشاهده تصاویر و ویدئوهای خشونت آمیز و بدون هیچ نوع سانسور یا ویرایشی در شبکه های اجتماعی برای عموم افراد امکان پذیر بوده و این تصاویر و ویدئو ها عموما با جزئیات بسیار زیادی نمایش داده می شوند .

در همین رابطه پام رامسدن Pam Ramsden پژوهشگر دانشگاه بردفورد University of Bradford در بریتانیا که از اعضای این تیم پژوهشی محسوب می شود اعلام کرد : " مشاهده این تصاویر خشونت بار می تواند احساس اضطراب و تنش را در انسان افزایش داده و تاثیرات نامطلوبی بر زندگی روزمره فرد بگذارد . "

در این پژوهش ها ، پزشکان میزان تاثیر و ماندگاری احساس ناشی از تماشای این تصاویر  از قبیل استرس و اضطراب  را در افراد مورد بررسی قرار دادند .  بر این اساس مشخص شد که گروهی از افراد مورد بررسی قرار داده شده ، بر اثر دیدن این تصاویر ،  دچار فشار های استرس پس از بحران های روحی PTSD می شوند .

در این پژوهش ها ، شرایط روحی 189 نفر داوطلب شرکت کننده که در حدود سی هفت سال سن داشته و به صورت تقریبا برابر از جنسیت مرد و زن انتخاب شده بودند از منظر وجود نشانه های فشار های استرس پس از بحران های روحی PTSD مورد بررسی و ارزیابی بالینی قرار گرفت .

در این مطالعات همچنین پرسشنامه های ویژه ای جهت ارزیابی وقایع منجر به ایجاد آسیب های روحی نیز تهیه شد که در آن افرادی که رویدادهای خبری حاوی خشونت را از اینترنت و شبکه های مجاز پی گیری می کردند ، به طور خاص مورد توجه قرار گرفتند .

عمده تصاویر نمایش داده شده به این افراد شامل موضوعات خشونت آمیزی مانند قتل و عملیات تروریستی بود . در نتیجه آنالیز نتایج به دست آمده از این آزمایش ، مشخص شد که 22 درصد افراد پس از تماشای این تصاویر ، به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند . این گروه از افراد بیشترین نشانه های افسردگی را از خود بروز داده و جالب اینکه عموما این افراد هیچگاه در دنیای واقعی با پدیده های خشونت آمیز مواجه نشده بوده و تنها آن را از طریق اینترنت  و شبکه های اجتماعی تجربه کرده بودند .  بر این اساس هر چه میزان مشاهده این تصاویر از سوی کاربران بیشتر بوده ، تاثیرات روحی ایجاد شده بر آن ها نیز حاد تر گزارش شده است .

پام رامسدن در این رابطه اعلام کرد : " همزمان با افزایش دسترسی به شبکه های اجتماعی و اینترنت از طریق تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها ، ما باید مطمئن شویم که مردم از خطرات مشاهده این تصاویر آگاه بوده و در صورت بروز آسیب های روحی به آن ها ، امکان پشتیبانی و ارائه درمان مناسب ، وجود دارد . "

این مطالعات و نتایج به دست آمده در آن در کنفرانس سالانه انجمن روان شناسی بریتانیا Annual Conference of the British Psychology Society که هفته پیش در شهر لیورپول برگذار شد ، ارائه شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا