هوای عاری از دود سیگار حق کودکان است

سیناپرس: این روزها شاید در گوشه و کنار یا در میان‌پرده های تلویزیونی، تبلیغاتی در رابطه با مبارزه با استعمال دخانیات را دیده یا شنیده ایم. ولی تا چه حد به آموزش کودکان در این باره اندیشیده ایم؟ آموزش کودکان در رابطه با مسائل پرخطر از جمله پیش شرط های داشتن زندگی سالم است. مبارزه با استعمال دخانیات نیز یکی از همین پیش شرط هاست که چندسالی است توسط مرکز فرآموز "نفس پاک" بصورت حرفه ای و زیر نظر متخصصان انجام می شود. دکتر فاطمه متین خواه در رابطه با نحوه برگزاری جلسات آموزشی و تفریحی مرکز فرآموز در مرکز جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات گفت: از طرف اداره کل سلامت شهرداری تهران ابتدا لیست مدارس کل تهران را دریافت کرده و بعد از تماس با معلم پرورشی و یا معاون مدرسه مورد نظر اطلاعات جامع و اولیه ای از نحوه برگزاری کلاس ها می دهیم.

وی عنوان کرد: در اکثر مواقع مربیان مدرسه با دانش آموزان در کلاس ها شرکت کرده و بعد از اتمام کارگاه، از دانش آموزان می خواهند، یافته های خود را در قالب پروژه تحقیقاتی به مدرسه ارائه کنند.

وی در ادامه در رابطه با انتخاب رنج سنی 6 تا 12 سال برای حضور در این کلاس ها متذکر شد: معمولا سنین 12 تا 13 سال را سن خطر می گویند که فرد نسبت به مسائل محیطی کنجکاوی هایی را بروز داده که ممکن است در اکثر مواقع پایان خوبی نداشته باشد. لذا بهتر است پیشگیری در سنین قبل از سن خطر آموزش داده شود، تا فرد قبل از ورود به جامعه با تمامی مسائل تا حدودی آشنا شده و تصمیم درست را اتخاذ کند.

متین خواه گفت: از آنجایی که نحوه آموزش در همه کودکان متفاوت است ما نیز در این مرکز کارگاه های مختلفی را برای سلیقه های مختلف تعبیه کرده ایم. کارگاه هایی مانند: اجرای نمایش عروسکی،نمایش انیمیشن، سالن ورزش و سرگرمی، آزمایشگاه تخصصی در رابطه با آشنایی با دود، قطران، نیکوتین و آثار زیانبارش بر بدن انسان، اتاق دانستنی ها و غیره که همگی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود.

وی در توضیح بیشتر چگونگی نحوه برگزاری این کلاس ها افزود: در این کارگاه ما با همکارانی که تخصص عروسک گردانی، کارگردانی تائتر کودکان و غیره را دارند اتاق هایی را جهت آموزش برای تمام سنین تعبیه کرده ایم.

وی همچنین در رابطه با اتاق علمی این مرکز گفت: از آنجائیکه اتاق علمی این کارگاه دارای بیان صغیل تری نسبت به سایر کلاس هایمان است، معمولا از ورود بچه های اول و دوم دبستان امتناع می کنیم.

در این اتاق در رابطه با دلایل اعتیاد به نیکوتین، مضراتی که نیکوتین برای بدن به ارمغان می آورد، مشکلات پیش روی فرد در زندگی اجتماعی، نشان دادن قطران سیگار بوسیله دستگاه قطران و آسیب هایش به ریه انسان، دلایل بروز سرطان ریه در افراد سیگاری و غیره آموزش داده می شود. 

 

صدور کار همیار سلامت در اتمام دوره های آموزشی

مدیر مرکز فرآموز "نفس پاک" مرکز جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایرانیان متذکر شد: در پایان هر دوره برای هر کودک یک عدد کارت همیار سلامت صادر می کنیم. تا آنها علاوه بر داشتن حس تعلق خاطر به یک سازمان، با پذیرفتن نقش اجتماعی در آینده نیز آگاهی یابد.

وی در رابطه با همکاری وزارت آموزش و پرورش در راستای برگزاری این دوره ها در مدارس در خاتمه افزود:متاسفانه علارغم پیگیری های مستمر این مرکز، تا کنون به نتیجه قابل قبولی دست نیافته ایم. حتی چندین بار از این مرکز برای بازدید آمدند و تمامی کارگاه ها را تائید کردند، ولی هر بار با عوض شدن یک مسئول  دوباره در پروسه بروکراسی اداری قرار می گیریم.  لازم بذکر است با تمامی رایزنی هایی که تا کنون داشته ایم خوشبختانه توانستیم در مهدکودک و پیش دبستانی ها زمانی را برای آموزش کودکان در این مراکز به خود اختصاص دهیم.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا