تقدیر از 41 اثر برتر جشنواره فارابی در 24 دی ماه

 دکتر حسین میرزایی در نشست خبری امروز با بیان اینکه فراخوان نهمین دوره جشنواره فارابی از اسفند ماه سال 95 آغاز شد،‌ افزود: با اعلام این فراخوان، تعداد 4183 اثر دریافت شد که از این تعداد 499 اثر مربوط به محققان بین‌الملل بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین آثار ارسال شده در بخش داخل مربوط به حوزه‌های فلسفه و کلام و فقه و اصول بوده است، اظهار کرد: علاوه بر آن، حوزه‌های زبان فارسی و مطالعات هنر و زیباشناسی از جمله بخش‌های پرمخاطب این دوره از جشنواره بوده است.

میرزایی با بیان اینکه از کل آثار ارسال شده 2792 اثر در بخش بزرگسالان بوده است، یادآور شد: در این دوره از جشنواره بر اساس بررسی‌های انجام شده در کمیته بین الملل و شورای سیاستگذاری بین المللی از 6 اثر برجسته محققان بین‌الملل تقدیر می‌شود. این آثار از کشورهای آلمان،  ایرلند، افغانستان، عراق، لبنان و بوسنی هرزگوین در حوزه اسلام شناسی و ایران شناسی است.

رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره فارابی با اشاره به آثار برگزیده محققان داخلی، گفت: بر اساس رای داوران 13 اثر از بخش بزرگسالان و 14 اثر در بخش جوان مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

به گفته وی، از 27 اثر برتر داخلی، 6 اثر حائز رتبه اول،‌ 4 اثر حائز رتبه دوم و 17 اثر حائز رتبه سوم شده‌اند.

میرزایی همچنین اضافه کرد: علاوه بر تقدیر از آثار برتر داخلی و خارجی از پیشکسوتان، مترجم برتر، انجمن علمی برتر، فصل‌نامه علوم انسانی برتر نیز تقدیر می‌شود که در مجموع در روز اختتامیه 41 اثر مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

وی زمان برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان نهمین جشنواره فارابی را 24 دی ماه ذکر کرد و یادآور شد: به طرح‌های ارزیابی شده در گروه‌های تاریخ، جغرافیا و باستان‌شناسی،‌ حقوق،‌ زبان ادبیات فارسی، علوم اجتماعی و علوم ارتباطات، علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری، علوم تربیتی، روانشناسی،‌ علوم رفتاری و تربیت بدنی، علوم سیاسی،‌ روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای، فقه، اصول،‌ علوم قرآنی و حدیث، فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی و کتابداری، مطالعات انقلاب و امام خمینی (ره)، مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی بوده است.

میرزایی همچنین با اشاره به تغییرات ایجادشده در برگزاری این جشنواره در حوزه علوم انسانی گفت: در گذشته جشنواره تنها با حضور و مشارکت محققان بوده است ولی از دو دوره گذشته آثار دریافتی در دو بخش حقیقی و حقوقی انجام ‌می‌شود.

وی اضافه کرد: بر این اساس با مکاتباتی که با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و علمی صورت گرفت، ‌از آنها درخواست شد تا آثار شایسته تقدیر را به ما معرفی کنند که در نهمین دوره از جشنواره 52 درصد ثبت شده به صورت مشارکت حقیقی و 48 درصد مشارکت حقوقی بوده است؛ به این معنا که محقق آثار خود را در این جشنواره به ثبت نرساند، بلکه از سوی دانشگاه‌ها و موسسات علمی به ثبت رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا