فضانوردان در معرض تب فضایی

بررسی های انجام شده قبل و بعد از سفر به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) حاکی از آن است که این افزایش دمای بدن به سرعت روی نمی دهد، بلکه در طی یک دوره چند ماهه و همزمان با سازگار شدن بدن با زندگی در شرایط بدون گرانش اتفاق می افتد.  

تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه پزشکی برلین (آلمان) نشان می دهد، پس از گذشت حدود 2.5 اقامت در فضا، دمای بدن فضانوردان به طور منظم به 40 درجه سانتیگراد می رسد؛ در زمان استراحت کامل، دمای بدن حدود یک درجه کمتر از حالت طبیعی و در حدود 37 درجه سانتیگراد است.

هانس کریستیان گونگا (Hanns-Christian Gunga)، یکی از پژوهشگران این مطالعه بیان داشت: فناوری جدیدی را توسعه دادیم که یک حسگر دمایی سطح پوست را با حسگر شار حرارتی ترکیب کرده و قادر به اندازه گیری تغییرات جزئی در دمای خون شریانی است.  

این مطالعه بخشی از تلاش مستمر برای بررسی چگونگی مقابله با تأثیرات سفرهای فضایی طولانی و شرایط بی وزنی بر دمای بدن انسان (CBT) محسوب می شود.

با استفاده از حسگرهای فوق حساس جدید که بر روی پیشانی فضانوردان نصب شد، پژوهشگران توانستند تغییرات دمای بدن 11 فضانورد را 90 روز قبل از سفر به فضا، در طول اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) و 30 روز پس از بازگشت به زمین اندازه گیری کنند.

دمای بدن انسان (CBT) در شرایط میکروگرانشی سریعتر از زمین افزایش پیدا می کند، چراکه محیط فضا با عوامل کلیدی که دمای بدن را تنظیم می کنند، در تداخل است.

موسسه ملی بهداشت و ایمنی شغلی (NIOSH) آمریکا توصیه می کند که دمای بدن انسان (CBT) برای یک فرد معمولی با کار سنگین روزانه نباید بیشتر از 38 درجه سانتیگراد باشد. آنچه در سفرهای فضایی بویژه برای سفرهای آینده به مریخ حائز اهمیت است، پیشگیری از بروز مشکلاتی مانند هیپوترمی یا استرس گرمایی است.

نتایج این یافته که در مجله Scientific Reports منتشر شد، بینش جدیدی در مورد چگونگی مقابله بدن انسان با شرایط خارج از مدار زمین ارائه می کند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا