سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی در زمستان

 مجید خرازیان مقدم افزود: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری بلندمدت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر، به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و روند تغییرات جمعیتی در برنامه های حفاظتی و مدیریتی جمعیت های پرندگان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: به همین منظور امسال نیز از تمام استان های کشور درخواست شده است مطابق با روال سال های گذشته نسبت به برنامه ریزی و اجرای برنامه ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی در مناطق مهم تجمع پرندگان آن استان، در دوره زمانی دهم دی تا هشتم بهمن سال جاری اقدام شود.
مقدم تاکید کرد: برای جلوگیری از دوباره شماری پرندگان و بروز خطا، از طرف دفتر بین المللی تالاب ها، روزهای 24-23 دی برای اجرای برنامه سرشماری زمستانی در تمامی کشورها تعیین شده است.
وی افزود: در همین راستا هر ساله معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بنا به شرح وظایف ذاتی خود، نسبت به جمع آوری نتایج سرشماری از کل کشور اقدام و نتایج حاصل را برای اتخاذ تصمیمات مدیریتی تجزیه و تحلیل می کند.
مقدم خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی سال 95، کل جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر آمار برداری شده برابر با 1583781 پرنده از 161 گونه مختلف است که از این تعداد حدود 45268 پرنده در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت/ IUCN قرار دارند.
وی تصریح کرد: بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی فهرست سرخ IUCN متعلق به گونه اردک سرحنایی با تعداد 31385 و کمترین جمعیت مربوط به گونه درنای سیبری است که تنها یک پرنده از این گونه مشاهده شده است.
مقدم افزود: بالاترین تعداد پرنده شمارش شده در سال گذشته متعلق به استان مازندران با جمعیت 503339 قطعه پرنده است که نزدیک به یک سوم کل پرندگان آبزی و کنار آبزی آماربرداری شده در کشور را در بر می گیرد.
همچنین بزرگترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر که در زمستان 95 در کل کشور سرشماری شد، مربوط به دو گونه چنگر معمولی و فلامینگوی بزرگ است.
وی یادآور شد: براساس این گزارش، استان خوزستان پذیرای بالاترین تنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر حدود 46 درصد است.
در بررسی های مربوط به نرخ رشد جمعیت پرندگان، معلوم شد جمعیت گروه پلیکان ها با 84.1 درصد بیشترین نرخ رشد و گروه کشیم ها با نرخ رشد منفی 35.3- کمترین نرخ رشد را نشان می دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا