یک استارت‌آپ‌:تمام سرمایه‌گذاری‌ها از بین رفت

نویدکوهی، متخصص آی‌تی‌و کسب‌وکارهای اینترنتی در گفت‌وگو با سیناپرس اصفهان با اشاره به شرایط شکل گیری کسب‌و کارهای نوین در ایران اظهار داشت: در سال‌های اخیر با گسترش دسترسی مردم به اینترنت پر سرعت و ارزان و با توجه به جمعیت زیاد جوانان تحصیل کرده ای که تازه از دانشگاه ها خارج شده و به دنبال ورود به بازار کار بودند، موج مبارکی از کارآفرینی های در بستر اینترنت و فناوری اطلاعات شروع به رشد کرد که هم توانست سبب ایجاد اشتغال شود و هم بسیاری از روندهای فرسوده و بی کیفیت گذشته را سامان دهد.

وی افزود: نمونه‌هایی شبیه فروشگاه های اینترنتی، تاکسی های اینترنتی و حتی کسب و کار های معمولی که با یک وب سایت یا اپ توانستند همان خدمات را با قیمت ارزان تر و کیفیت بهتری ارائه کنند و در مقابل مشتریان بیشتری را هم با هزینه ی تبلیغات کمتر جذب کنند.

این متخصص آی‌تی‌و کسب‌وکارهای اینترنتی ادامه داد: این موضوع سبب استقبال سرمایه گذارانی شد که با کم شدن سود بانکی و ریسک های مختلف بازار طلا،  مسکن و دلار ترجیح دهند سرمایه های خود را در راه کارآفرینانی سرمایه گذاری کنند که فرزندان همین مملکت بودند و آثار مثبت تلاششان خیلی سریع در زندگی تک تک افراد جامعه تاثیر گذار بود.

نویدکوهی در تحلیل بسترهای شکل‌گیری کسب‌وکارهای نوین گفت: در این بین یکی از اصلی ترین نیاز کسب و کارهای نوپا، جذب مشتری و تبلیغات است، معمولا این کسب و کارها بودجه های میلیاردی برای تبلیغ تلویزیونی و بیلبورد ندارند و روشی که استفاده می کنند تولید محتوا و بازاریابی محتوایی و کاربر محور است. روشی که به بهترین شکل و با کمترین هزینه توسط شبکه های اجتماعی در حال انجام بود.

وی افزود: کل اکوسیستمی که گفته شد به صورت کاملا اورگانیک شکل گرفت و جواب خیلی از تلاش هایی بود که  دولت در راستای اشتغال زایی و اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهد.

نوید کوهی با بررسی آسیب‌های به وجود آمده از فیلترینگ تلگرام‌ و شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر اظهار داشت: الان که تلگرام فیلتر شد تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که شدو مشتریانی که در طی این سال‌ها این شرکت‌ها جذب کردند، از بین رفت.

وی افزود: کسب و کارها آینده‌نگری می‌کنند. به دنبال بستری می گردند که کمترین مخاطره را برای کسب و کار خود ایجاد کند. اگر دوباره قرار است هزینه‌ای بکنند در یک بستری، آیا این بستر قابل اعتماد است یا نه؟ این اتفاقات باعث شد که تردیدهایی برای این شرکت‌ها پیش بیاید و این که ممکن است دوباره یک اتفاقی بیفتد و به راحتی همه چیز فیلتر شود.

متخصص کسب‌وکارهای اینترنتی با بیان ویژگی‌های تلگرام گفت: تلگرام چون یک بستر قابل دسترس‌و ساده برای همه‌ اقشار جامعه بود و از طرفی هزینه‌های تبلیغات‌و مدیریت کردنش  هم کم بود ، بستر مناسبی بود برای تعداد زیادی کسب‌و کار خانگی، کسب‌وکارهای کوچک‌و بزرگ‌و کسانی که به نحوی خدمات‌و محصولاتی برای ارائه داشتند. از طرفی امکانات فنی نظیر API و … داشت که کمک می کرد به راحتی با پلتفرم های آنلاین متصل شود و خدمات را اتوماتیک انجام دهد. چیزی که در نمونه های ایرانی و حتی خارجی دیگر بسیار کم است.

وی افزود: ما خودمان یکی از این استارت‌آپ‌ها بودیم که محصولی بر بستر ربات تلگرام ایجاد کرده ایم. ما تعداد زیادی مشتری داشتیم که از این محصول استفاده می‌کردندو فروشگاه اینترنتی درست می‌کردندو کالاهایشان را از این طریق می‌فروختند.

کوهی با انتقاد از فیلترینگ تلگرام تصریح کرد: سرمایه‌های انسانی، زمانی ‌و مالی ما اگر چه می‌گویند این فیلترینگ موقتی است، اما ضربه خورده‌و به این آسانی قابل جبران نیست.این باعث می‌شود ناامیدی اتفاق بیفتد. وقتی ناامیدی رشد کرد، سرمایه‌گذاری کمتری اتفاق می‌افتدو دوباره رکود پیش می‌آید.

متخصص حوزه‌ی آی‌تی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی پدیدآمده از فیلترینگ گفت: فاجعه ی بزرگتر این بود که الان در خانواده ها از بچه‌ی 10 ساله تا پیرمرد 70 ساله مجهز شده‌اند به فیلترشکن. شاید تا دو هفته‌ی پیش فقط افراد محدودی با اهداف مشخص‌ و هدفمند از فیلترشکن استفاده می‌کردند. اما حالا فیلترینگ سبب شده که فیلترشکن یک وسیله‌ی خیلی عادی در خانواده ها شود و همه نحوه ی نصب و استفاده را به یکدیگر آموزش دهند.

وی خاطر نشان کرد: وقتی فیلترشکن یک چیز عادی و قابل دسترس برای همه شد، دیگر کارکرد مثبت فیلترینگ که برای جلوگیری از دسترسی به وب سایت های غیر اخلاقی و … بود (که واقعا هم مفید و موفق بود) هم از بین می رود و آسیب هایی که می تواند به وجود آورد شاید دیگر قابل جبران نباشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا