ژله رویال میتواند پارامترهای باروری را بهبود بخشد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، «ژله‌ رویال» یا شاه انگبین نوعی ماده‌ غذایی است که توسط زنبور عسل پرستار ساخته می‌شود و نقش مهمی در رشد زنبور ملکه ایفا می‌کند. زنبور ملکه در طول دوره‌ لاروی با ژله‌ی رویال تغذیه می‌شود، در حالی که مابقی زنبورها فقط سه روز ابتدایی عمر خود از آن تغذیه می‌کنند. این ماده دارای اثرات ضد توموری، فعالیت آنتی اکسیدانی و بهبود دهنده‌ علائم یائسگی است. همچنین این محصول توسط متخصصان طب سنتی برای کمک به درمان ناباروری تجویز می‌شود. شاه انگبین حاوی مقادیر قابل توجهی از پروتئین، چربی، گلوکز، ویتامین، هورمون، آنزیم و مواد معدنی است.

بلوغ زیربنای فرآیند تولید مثل است و شروع بلوغ به مقدار ذخایر انرژی موجود در بدن، وضعیت تغذیه، محیط زندگی و ژنتیک ارتباط زیادی دارد. در زنان، استروژن در تمایز، رشد و عملکرد اندام‌های تولید مثل دارای نقش مهمی است و به عنوان هورمون اصلی در تنظیم سیستم تولید مثل در زنان شناسایی شده‌ است. در مرحله نهایی بلوغ تخمک، تغییر در سطوح آنزیم‌های پروتئولیتیک، سیتوکین‌ها، پروستاگلاندین‌ها و اکسید نیتریک (NO) منجر به افزایش سطح اکسیژن واکنش پذیر (ROS) می‌شود، در نتیجه موجب افزایش جریان خون تخمدان شده و به پاره شدن فولیکول‌ها و آزاد شدن تخمک کمک می‌کند.

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشگاه ارومیه، اثرات ژله‌ رویال را بر مجموعه‌ای از پارامترهای تولید مثل در موش‌های صحرایی نابالغ بررسی کردند.

در این مطالعه تجربی، 32 موش صحرایی ماده‌ نابالغ به سه گروه آزمایش و یک گروه شاهد تقسیم شدند. گروه‌های تجربی روزانه، 100، 200 و 400 میلی‌گرم بر کیلوگرم وزن بدن ژله‌ رویال دریافت کردند و به گروه شاهد 0.5 میلی لیتر آب مقطر (حلال ژله‌ رویال) به صورت درون صفاقی تزریق شد. پس از ۱۴ روز، تخمدان موش‌های تحت درمان برای بررسی بافتی تشریح شد. سطوح سرمی هورمون‌های تخمدان، اکسید نیتریک (NO) و توانایی آنتی اکسیدانی بر اساس احیای آهن (روش FRAP) مورد بررسی قرار گرفت.

مشاهدات این پژوهش حاکی از افزایش معنی‌دار وزن رحم، تخمدان و سطوح سرمی هورمون پروژسترون و استرادیول در گروه تجربی نسبت به گروه شاهد بود. علاوه بر این، افزایش تعداد قابل توجهی از فولیکول‌های بالغ و جسم زرد در گروه‌های تجربی در مقایسه با شاهد دیده شد. میزان سرمی FRAP افزایش معنی‌دار و میزان NO کاهش معنی‌داری داشت.

نتایج این پژوهش که در فصلنامه‌ بین‌المللی باروری و ناباروری (IJFS) وابسته به پژوهشگاه رویان منتشر شده است، حاکیست که ژله‌ رویال افزایش‌دهنده‌ فرآیند رشدونمو فولیکول‌ها است و باعث افزایش هورمون‌های تخمدان می‌شود. این محصول را می‌توان به عنوان یک محرک رشد طبیعی مورد توجه قرار داد.