شبکه اجتماعی بومی به جای تلگرام می‌آید

سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار امیدواری کرده است که با راه‌اندازی یک شبکه جدید بومی به جای تلگرام، بتوان کسب‌وکارهای موجود در این شبکه پیام‌رسان را به شبکه جدید بومی منتقل کرد. 

موسویان به مردم اطمینان خاطر داده است که شبکه‌های اجتماعی بومی قابل اعتماد هستند و همگی آن‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت می‌کنند.

او در رابطه با اتفاقات این روزها در فضای مجازی گفته است: «هر یک از کشورهایی که ما امروزه مورد مطالعه قرار می‌دهیم، با توجه به سیاست‌های خاص خود دارای شبکه‌های اجتماعی بومی مخصوص به خود هستند و اجازه بسیاری از تراکنش‌ها از جمله تراکنش‌های مالی از شبکه‌های غیربومی را گرفته‌اند. به عقیده من اگر یک یا چند شبکه اجتماعی داشته باشیم که بتوانیم به آن‌ها اعتماد کنیم، مردم از آن‌ها سرویس‌ خواهند گرفت. حتی دولت هم می‌تواند به گوشی‌های موبایل مردم خدمات بیشتری را ارائه بدهد.»

 

شبکه‌های اجتماعی شناسنامه می‌گیرند

رئیس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین توضیحاتی درباره متخلفین فضای مجازی و نحوه شناسایی و برخورد با آن‌ها داده است. او گفته است: «اگر نشریات یا رسانه‌های الکترونیک ثبت‌نشده تخلفی انجام دهند به دادگاه‌های عمومی معرفی می‌شوند. اما در مورد فضای مجازی یکی از مواردی که در دست بررسی است و تا هفته آینده در کمیسیون امنیت مرکز ملی فضای مجازی تمام می‌شود، بحث هویت فضای مجازی است، که اگر این مسئله به سرانجام برسد، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد ولیکن آن‌چه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور دارد، بحث پذیرش مالکیت افراد بر محتوای فضای مجازی است که بتواند این فضا را با نشانه‌گذاری و همکاری مردم مدیریت کند.»

موسویان در این راستا به نشان «شامد» اشاره کرده که یک نشان ارتباطی دوطرفه و معرف مخاطب است و اعلام کرده است که ظرف دو ماه آینده، دیگر نرم‌افزار موبایلی بدون نشانه «شامد» نخواهیم داشت.

«شامد» نام طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی محتوای دیجیتال است که طیف وسیعی از نرم‌افزار تا محتوا را تحت پوشش خود دارد.

به گفته رئیس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال، در صورت بروز تخلف از جانب شبکه‌های اجتماعی، طرح تعلیق آن‌ها به اجرا درمی‌آید. او همچنین تأکید کرده است که شبکه‌های خارج از ایران نیز قابلیت نشانه‌گذاری دارند و در این‌جا ارتقاء فرهنگ عمومی مهم می‌شود، چراکه مردم باید بدانند، تنها برنامه‌هایی قابل اعتماد هستند که نشان «شامد» داشته باشند.

موسویان از اعلام یک زیرساخت اجتماعی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چند روز آینده خبر داد و گفت: «این زیرساخت سرعت بالایی دارد و به مدت یک سال کدنویسی‌های آن در ایران صورت گرفته است و محصولی کاملاً بومی است. امیدوارم با ذخیره‌سازی کسب‌وکارهای شبکه اجتماعی تلگرام بتوانیم آن‌ها را به این شبکه جدید منتقل کنیم.»

 

فیلترشکن یا بدافزار؟

در شرایط این روزها که فیلترینگ بخشی از فعالیت‌های مجازی گذشته کاربران اینترنت را محدود کرده و استفاده از انواع فیلترشکن بازار داغی پیدا کرده است، سودجویان فضای مجازی نیز از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. آن‌ها با بهره‌گیری از فرصت پیش‌آمده ویروس‌ها و بدافزارها را از طریق نرم‌افزارهای فیلترشکن وارد سیستم کاربران می‌کنند تا بتوانند به اطلاعات شخصی آن‌ها دست پیدا کنند. کاربران ناوارد نیز با استفاده از این بدافزارهای به ظاهر نرم‌افزار، ناخواسته اطلاعات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. مرکز مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) نیز ضمن تایید این موضوع، به تمام کاربران ایرانی هشدار داده است.

مهدی واعظی، کارشناس امنیت اطلاعات با اشاره به رواج استفاده از این نرم‌افزارها می‌گوید: «هیچ‌کدام از ابزارهای فیلترشکن رایگان، خدمات خود را بی‌دلیل برای کاربران عرضه نمی‌کنند و باید هوشمندانه‌تر با آن‌ها برخورد کرد.»

او همچنین نسبت به مجوزهایی که این برنامه‌ها هنگام نصب از کاربر می‌گیرند هشدار داده و تأکید می‌کند که این مجوزها بسیار بیشتر از نیاز این برنامه‌هاست. واعظی این بدافزارهای در قالب نرم‌افزار را راه دسترسی اسان سودجویان به تمام اطلاعات دستگاه کاربر ازجمله عکس‌ها، لیست شماره‌های تماس و فایل‌های روی دستگاه می‌داند و نسبت به اقدامات مخرب و سوءاستفاده از این اطلاعات به مردم هشدار می‌دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. هیچکدام قابل اطمینان نیستند. قطعا نمی تونن جای تلگرام رو بگیرند. ترجیح می دهم از فیلتر شکن استفاده کنم اما به این برنامه های غیر قابل اعتماد، توجه نکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا