پایانی بر سردردهای میگرنی

حدود 15 درصد از جمعیت جهان از میگرن رنج می برند که بیش از مجموع آمار مبتلایان به دیابت، صرع و آسم است. میگرن، تمام جنبه های زندگی بیماران را تحث تأثیر قرار می دهد.

پیشرفت های کمی برای درمان میگرن صورت گرفته است. مهمترین تلاش در این مسیر به 30 سال قبل و توسعه تریپتان ها triptans)) باز می گردد. تریپتان ها (شامل سوماتریپتان، ریزاتریپتان، لموتریپتان، فرواتریپتان، زولمی تریپتان) یک گروه از داروهای مورد مصرف برای درمان میگرن هستند.

تریپتان ها به کاهش علائم میگرن کمک می کنند، اما قادر به پیشگیری از وقوع حملات میگرن نیستند؛ در اصل، تریپتان ها برای پیشگیری از میگرن تولید نشده اند، بلکه تنها به کاهش علائم بیماری کمک می کنند.

برخی داروها مانند توپیرامات (topiramate) و والپروات (valproate) که برای کاهش تشنج در مبتلایان به صرع مورد استفاده قرار می گیرند، به عنوان درمان های پیشگیرانه برای میگرن استفاده می شوند، اما برای همه بیماران کارآیی نداشته و گاهی اوقات با عوارض جانبی همراه هستند.

آنتی بادی های مونوکلونال که CGRP یا گیرنده های آن را هدف قرار می دهند، نخستین روش درمانی برای پیشگیری از حملات میگرن محسوب می شود

کلاس جدیدی از داروها موسوم به مهارکننده پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین، می تواند تحول قابل توجهی در پیشگیری از میگرن ایجاد کند. پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) یک انتقال دهنده عصبی تولید شده توسط نورون ها در مغز است.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند، سطوح CGRP در طول حملات میگرن افزایش و پس از درمان با تریپتان ها، کمی کاهش پیدا می کنند.

افراد مبتلا به میگرن نسبت به سطوح CGRP حساسیت بیشتری داشته و این سطوح بالا می تواند در عرض چند ساعت، سردردهای شبه میگرن ایجاد کند. بنابراین، مسدود کردن CGRP، به عنوان یک روش درمان جدید میگرن مطرح شد.

آنتی بادی های مونوکلونال (monoclonal) – نوع جدیدی از داروی مولکولی بزرگ – که پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP) یا گیرنده های آن را هدف قرار می دهند، نخستین روش درمانی برای پیشگیری از حملات میگرن محسوب می شود.

نتایج مرحله نهایی آزمایش بالینی یک داروی جدید نشان می دهد، تزریق ماهانه داروی ارنوماب (erenumab) اتصالات CGRP به گیرنده ها را مسدود و تا 60 درصد از وقوع حملات میگرن پیشگیری می کند.

شرکت های Novartis و Amgen امیدوارند که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، داروی ارنوماب را در نیمه نخست سال 2018 تأیید کند. دو داروی fremanezumab و galcanezumab نیز رقبای دیگر داروی ارنوماب محسوب می شوند.

البته این داروها درصورت کسب تأییدیه FDA و ورود به بازار، چندان ارزان قیمت نخواهند بود. پیش بینی می شود که قیمت این داروها سالانه 8500 دلار باشد.

نتایج این مطالعه در New England Journal of Medicine منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا