استاندارد سازی کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، نیره پیروزبخت روز یکشنبه در اختتامیه سومین نمایشگاه جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی(جایزه فیروزه)، با ارائه تعریفی از استاندارد گفت: استاندارد به معنای یک نظم و قاعده است، نظم و قاعده ای که بر هر چیزی حاکم است و اولین نمونه استاندار نیز جهان هستی است زیرا همه چیز در آن سر جای خود قرار دارد.

وی ادامه داد: استاندارد نیز با تاسی از این مقوله در جامعه امروز ظاهر شد، در ایران نیز مردم تا پیش از این استاندارد را با علامت آن بر روی کالاها می شناختند اما اکنون استاندارد فراتر از این بحث رفته و با موارد بسیاری از آن در سال های اخیر روبرو شده ایم.
پیروزبخت با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: بر اساس این سیاست ها، همه محصولات باید دارای استاندارد باشند که البته این موضوع شامل محصولات فرهنگی وهنری است.
به گفته وی، حوزه های استاندارد با حوزه های فرهنگ وهنر نزدیکی های دارد و در همه کشورها اشکال هفتگانه هنر مورد توجه آن است.
رییس سازمان ملی استاندارد اظهار داشت: بسیاری از قراردادهایی که در خود هنر نهفته، دارای استاندارد است به عنوان مثال فیلمی که ساخته می شود باید دارای حداقل 24 فریم باشد یا استانداردی در حوزه موسیقی به نام ایزو 16 وجود دارد که باید نت (لا) از آن تبعیت کند.
وی توضیح داد: این استاندارد در ایران «بسامد کوک استاندارد» نامیده می شود که میزان استاندارد برای این نوت 440 هرتز اعلام شده تا نوای خوش آهنگی به گوش مخاطب برسد هرچند هر کشوری می تواند این میزان را برای خود کمی بالا و پایین کند.
پیروزبخت با بیان اینکه اغلب کتاب ها، اسباب بازی ها ونوشت افزارها دارای استاندارد هستند، توضیح داد: در رابطه با کتاب 47 و درباره سایز بندی لباس 27 استاندارد ملی داریم.
به گفته ریس سازمان ملی استاندارد، حوزه های هنری مانند قلم کاری و ابریشم بافی نیز دارای این استاندارهای ملی هستند.
وی گفت: بنابراین برای موضوع کالاهای فرهنگی به ویژه با الگوی ایرانی اسلامی کاملا آمادگی همکاری داریم تا آنچه وجود دارد در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهیم و استاندارد آنچه وجود ندارد را تهیه و تنظیم کنیم.
رییس سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اخیرا درباره کالاهای فرهنگی با الگوی های ایرانی اسلامی آمده است که همه دستگاه ها ومولفه های موثر باید برای نظارت بر حوزه تولید با سازمان ملی استاندارد همکاری داشته باشند.
پیروزبخت اظهار امیدواری کرد با هم افزایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان ملی استاندارد و معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری بتوان در ارتقای کیفیت این گونه کالاها گام برداشت.
وی همچنین گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کالاهایی که فاقد استاندارد ملی هستند، گواهی انطباق محصولات دانش بنیان (دانش نماد) تعریف شده است.
در اختتامیه سومین نمایشگاه جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی(جایزه فیروزه) که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی و جمعی از تولید کنندگان محصولات فرهنگی برگزار شد، از برگزیدگان چهار حوزه شامل کتاب، اسباب بازی، نوشت افزار و هدایای فرهنگی تجلیل به عمل آمد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا