آغاز گشت دریایی شناور کاوشگر خلیج فارس

دکتر ناصر حاجی زاده ذاکر افزود: در این گشت جامع اقیانوس شناسی که سه شنبه 12 دی و با حضور 12 محقق و پژوهشگر و برای اولین بار توسط شناور «کاوشگر خلیج فارس» آغاز شد، به مدت 6 روز در آب های خلیج فارس و تنگه هرمز اندازه گیری های میدانی در حوزه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی انجام می شود.

وی تصریح کرد: در این گشت تحقیقاتی نمونه برداری و اندازه گیری های میدانی با پیشرفته ترین دستگاه های اندازه گیری، توسط متخصصان زبده در حوزه های زیست دریا، فیزیک دریا، شیمی دریا، زمین شناسی دریا، علوم جوی، مهندسی دریا و سنجش از دور، به منظور مطالعه بر روی فرآیندهای مختلف دریایی صورت می پذیرد.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی هدف از برگزاری این گشت تحقیقاتی را بررسی اکولوژیکی کفزیان و پلانکتون های منطقه مورد بررسی، کالیبراسیون و اعتبار سنجی داده های ماهواره ای با استفاده از مشاهدات همزمان میدانی، بررسی میزان آلودگی و سایر ویژگی های شیمیایی و فیزیکی مربوط به آب و رسوبات تنگه هرمز، مطالعات تبادل آب خلیج فارس و دریای عمان عنوان کرد.
حاجی زاده ذاکر ضمن با اهمیت خواندن تحقیقات دریایی در محدوده تنگه هرمز بین خلیج فارس و دریای عمان، اظهار کرد: شناخت منطقه دریایی تنگه هرمز که مرز بین خلیج فارس با دریاهای آزاد است؛ اهمیت اساسی، به لحاظ خود منطقه، تنگه هرمز و شناخت خلیج فارس و همچنین اثرگذاری متقابل بر دریای عمان و خلیج فارس دارد.
وی با بیان این که کاوشگر خلیج فارس فصل جدیدی از تحقیقات دریایی و اقیانوسی در پژوهشگاه و همچنین بخش های جامعه تحقیقات دریایی کشور گشوده است، افزود: با کمک این شناور که مجهز به فناوری راهبری و تجهیزات میدانی پیشرفته و آزمایشگاه های مدرن است، بدون شک شاهد تحقیقات دریایی گسترده ای در حوزه علوم و فنون دریایی، اقیانوسی و جوی خواهیم بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا