درمان قاعدگی دردناک با «سنبل‌الطیب»

«ديسمنوره» يا قاعدگي دردناك از مهم‌­ترين مشكلات مربوط به سلامتي زنان با تأثير منفي بر سلامتي آنان است که معمولاً به‌صورت گرفتگی‌های عضلانی در نواحی تحتاني شكم رخ مي‌­دهد.

نوعی از این مشکل تحت عنوان «ديسمنوره اوليه»، شامل درد قاعدگي بدون آسیب‌های لگني و با انقباضات رحمي است. ديسمنوره اوليه بدون بيماري­‌هاي لگن بوده و مطالعات بسياري در مورد آن انجام گرفته است. در ايران، این بیماری حدود 71 درصد گزارش شده است.

اين اختلال به دليل افزايش «پروستاگلاندين‌­ها» و «لكوترين‌­ها» (دو نوع از مواد شیمیایی موجود در بدن) و بيشتر در دو روز اول قاعدگي ايجاد شده و باعث افزايش انقباضات رحم مي­‌شود.

«ديسمنوره» يا قاعدگي دردناك از مهم‌­ترين مشكلات مربوط به سلامتي زنان با تأثير منفي بر سلامتي آنان است که معمولاً به‌صورت گرفتگی‌های عضلانی در نواحی تحتاني شكم رخ مي‌­دهد.

یکی از درمان­‌های رایج این بیماری شامل قرص‌های مفنامیک اسید است که بسیار زیاد استفاده می‌شود. ولی این دارو دارای عوارض زیادی ازجمله اختلالات گوارشي، اسهال، خون‌ریزی گوارشي، نارسايي كليه، آنمي همولتيك، واکنش‌های حساسيتي، اختلالات قلبي و دفع خون در ادرار است.

از سوی دیگر، استفاده از گیاهان دارویی نظیر گياه سنبل‌الطیب، از دیرباز به‌عنوان دارویی آرام‌بخش موردتوجه بوده است. این گیاه داراي اثرات تسکینی بوده و حتی به‌عنوان داروي خواب‌آور نیز به شكل قرص، قطره و كپسول والرین (سنبل‌الطیب) موجود است.

در همین رابطه پژوهشگران «دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد» از این گیاه برای رفع مشکل درد در تعدادی از زنان دارای سن 16 تا 42 سال که از دیسمنوره اولیه شکایت داشتند، استفاده کردند. اثرات گیاه سنبل‌الطیب در این آزمایش با مفنامیک اسید مقایسه شد.

ﻧﺘﺎیج این پژوهش، ﻧﺸﺎن داد که تفاوتی ازنظر سن، مدت قاعدگی، فاصله قاعدگی و شدت درد در شروع مطالعه در دو گروه وجود نداشت. پس از مداخله، نتایج نشان داد که استفاده از گیاه دارویی والرین (سنبل‌الطیب) می‌تواند به همان اندازه داروی مفنامیک در کاهش درد بیماران مؤثر باشد.

محققین در تبیین این نتایج اشاره کردند: «با توجه به این‌که پروسـتاگلاندين­‌هـا سـبب انقباض عضلات صاف رحم و ايجاد درد كوليكي می‌شوند، لذا استفاده از دارويي كه خاصيت اسپاسـموليتيك یا شل‌کننده عضلات داشته باشـد، در كـاهش درد مـؤثر اسـت. همچنين با استفاده از عصاره والرين شدت انقباضات رحم نیز كاهش می‌یابد».

با توجه به نتایج این پژوهش که در «فصلنامه گیاهان دارویی» وابسته به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی منتشر شده، استفاده از گیاه دارویی والرین یا سنبل‌الطیب می‌تواند به‌عنوان دارویی جایگزین برای مفنامیک اسید برای کاهش درد قاعدگی مورد استفاده قرار گیرد.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: کاظمیان، الف. و همکاران. 1396. بررسی مقایسه‌ای اثر ضددرد والرین و مفنامیک اسید بر دیسمنوره اولیه. گياهان دارويي، ۴(۶۴): 159-153.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا