روشی برای تشخیص بهتر ناهنجاری‌های رحمی

مشکلات و بیماری‌های داخل رحمی در 25 تا 50 درصد از بیماران نابارور وجود دارد. ناهنجاری­‌های ساختاری حفره رحم، زادوولد را تحت تأثیر قرار می­‌دهند، زیرا لانه گزینی جنین را تحت تأثیر قرار داده و یا باعث سقط خود به خودی می­‌شوند. بنابراین تشخیص دقیق چنین آسیب‌هایی، قبل از شروع باروری‌های مصنوعی مهم است.

در طی دهه‌­های گذشته، تکنیک‌هایی نظیر هیستروسالپینجوگرافی (HSG)، هیستروسکوپی، سونوهیستروگرافی و سونوگرافی ترانس واژینال (TVS) برای ارزیابی حفره رحمی توسعه داده شده‌اند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

ناهنجاری­‌های ساختاری حفره رحم، زادوولد را تحت تأثیر قرار می­‌دهند، زیرا لانه گزینی جنین را تحت تأثیر قرار داده و یا باعث سقط خود به خودی می­‌شوند. بنابراین تشخیص دقیق چنین آسیب‌هایی، قبل از شروع باروری‌های مصنوعی مهم است.

هیستروسکوپی برای تجسم مستقیم و سه‌بعدی و نمونه‌­برداری از حفره رحم امکان‌پذیر است و از زمان معرفی، به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته است و اغلب منجر به افزایش رضایت و تحمل بیمار می‌شود. در این میان، هیستروسکوپی تشخیصی (OH) هر چند به‌طور فزاینده­ای برای حفره رحم استفاده می­‌شود هنوز به‌طور گسترده مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

در این رابطه، محققینی از پژوهشگاه رویان در مطالعه‌ای پژوهشی، به ارزیابی و مقایسه دو تکنیک سونوگرافی ترانس واژینال (TVS) دوبعدی با هیستروسکوپی تشخیصی (OH) در تشخیص ناهنجاری‌ها و آسیب‌های درون رحمی پرداخته‌اند.

تمام بیماران انتخاب‌شده برای این تحقیق بین 20 تا 40 ساله و مبتلابه ناباروری اولیه یا ثانویه بودند. TVS قبل از هیستروسکوپی به‌عنوان بخشی از کارآزمایی تشخیصی معمول در 789 بیمار با حاملگی بالینی ناقص یا دارای دو یا چند حاملگی بالغ ناموفق انجام شد. همچنین نمونه‌برداری از رحم در مواردی با تشخیص غیرطبیعی در هر دو روش انجام شد.

در آزمون TVS، 545 نفر (69 درصد) عادی و  244 نفر (31 درصد) دارای یافته­‌های پاتولوژیک بودند که حدود 11 درصد دچار ضایعات پولیپ، 2 درصد دچار فیبروئیدهای رحم و حدود 2 درصد نیز دچار سندرم آشرمن و هیپوترافی بودند.

بنابر نتایج حاصله، نتایج دو تکنیک مورداستفاده یعنی TVS و OH  در 163 نفر برای مواردی شامل تشخیص پولیپ رحم، فیبروئید رحم، سندرم آشرمن، هیپوترافی آندومتر و دیواره رحم توافق معنی‌­داری داشتند و تشخیص درست و همانندی را انجام دادند.

بااین‌وجود محققین اشاره کرده‌اند  که TVS نمی­‌تواند برخی موارد پاتولوژی را شناسایی کند.

طبق اظهار دکتر مرضیه شیوا و همکارانش که انجام این پژوهش را به عهده داشته‌اند: «این مطالعه نشان داد که هر دو روش خاصیت ویژه‌­ای دارند. بااین‌حال، در آزمایش ما، OH  به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای حساس­‌تر از  TVS دوبعدی برای تشخیص پاتولوژی رحم در بیماران مبتلابه حاملگی بالینی ناقص و همچنین سقط مکرر بود».

این محققین افزوده‌اند: «به نظر می‌­رسد حتی در زنانی که تکنیک‌های HSG و TVS آن‌ها را سالم تشخیص داده‌اند، هیستروسکوپی بالینی یا OH باید قبل از چرخه درمان و به‌عنوان یک روش کارآزمایی در نظر گرفته شود».

نتایج این پژوهش جالب، به زبان انگلیسی در نشریه International Journal of Fertility & Sterility (مجله بین‌المللی باروری وناباروری) وابسته به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

 

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: International Journal of Fertility & Sterility

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا