افزایش ناباروری مردان نسبت به 10 سال گذشته

امیرجنتی خاطر نشان کرد: در آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) سهم ناباروری مردان 50 درصد عنوان شده است. شیوع ناباروری مردان در ایران طی سال های اخیر بیشتر شده و حتی در برخی مطالعات، سهم ناباروری مردان تا 70 درصد نیز ذکر شده است. باتوجه به این آمار نگران کننده، باید به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

عوامل تهدیدکننده ناباروری مردان

عضو تیم تخصصی و مسئول کلینیک مردان مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا بیان داشت: استفاده بی رویه از تلفن همراه، اینترنت بی سیم (وایرلس) و وای فای، از جمله عوامل تهدیدکننده باروری مردان محسوب می شوند.

امیرجنتی با اشاره به اثبات تأثیر امواج الکترومغناطیسی بر ناباروری مردان گفت: افراد کمتر از تلفن همراه استفاده کرده و درصورت امکان، تلفن ثابت را جایگزین آن کنند؛ گوشی موبایل را ترجیحا در کیف، جیب کت یا جایی بالای کمربند قرار دهند؛ از تلفن همراه در اتاق خواب به عنوان ساعت زنگدار استفاده نکرده و حتما دستگاه را موقع خواب خاموش کنند؛ در ساعاتی که از اینترنت استفاده نمی کنند، دستگاه مودم را خاموش کنند.

وی با اشاره به عوارض کم تحرکی که دامن گیر جامعه شده است، تأکید کرد: چاقی، کم تحرکی، استفاده زیاد از فست فودها، نداشتن تغذیه سالم شامل مصرف کافی میوه و سبزیجات، چالش های بهداشتی هستند که امروز با آنها روبرو هستیم و این موارد، در بروز ناباروری مردان هم نقش دارند.

مسئول کلینیک مردان مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا رعایت این نکات را به مردان توصیه کرد:

  • اجتناب از استعمال دخانیات بویژه بدلیل اثرگذاری منفی آن بر نتایج IVF
  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلی
  • عدم استفاده از مواد نیروزا مانند استروئیدها در مردانی که هنوز صاحب فرزند نشده اند
  • پرهیز از تردد در شرایط آلودگی هوا و درصورت امکان، استفاده از ماسک های مخصوص

امیرجنتی تأکید کرد: همه موارد اشاره شده، توصیه های پیشگیرانه محسوب می شوند، اما در صورتیکه فرد دچار ناباروری باشد، باید جهت اقدامات درمانی به کلینیک های تخصصی مراجعه کند.

 

 

گفتگو: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا