صافی کف پا باعث اختلالات ستون فقرات میگردد

به گزارش سیناپرس، صافی کف پا عارضه ای است که افراد بسیاری در بدو تولد به آن مبتلا هستند. اگر والدین از همان ابتدا به نحوه راه رفتن و ایستادن کودک توجه داشته باشند و بررسی هر گونه وضعیت مشکوک را به موقع به پزشک ارجاع دهند، کودک را از بسیاری از مشکلات جسمانی در آینده حفظ خواهند کرد.

مادرزادی و اکتسابی مهمترین علت بروز عارضه صافی کف پا است؛ ممکن است این عارضه از والدین به کودک ارث برسد، اما تعداد کمی از کودکان با آن متولد می شوند. نوع مادرزادی این عارضه به نسل بعد نیز منتقل می شود. این نوع صافی کف پا را ثابت می گویند و درمان آن هم مشکل تر است.
نوع اکتسابی صافی کف پا با مرور زمان، و نه در هنگام تولد، ایجاد می شود و به عوامل مختلفی چون نوع کفش کودک، وضعیت نشستن و خوابیدن او، جبران ناهنجاری های موجود در ساق و بالاتر، و گاهی پارگی لیگامان ها و تاندون های پا بستگی دارد.
اگر کودک هنگام راه رفتن پاهایش را با فاصله از هم قرار دهد، مشکل پا پرانتزی دارد و اگر زانوها در هنگام راه رفتن به هم بچسبند، مشکل پا ضربدری وجود دارد که در پیدایش آن عامل ژنتیک یا نرمی استخوان نقش دارند.
دکتر رضا قلم قاش مدیر گروه پا پزشکی کلینیک دیابت روز شنبه در گفت و گو باایرنا با اشاره به این که صافی پا توسط کفی، کفش مناسب و ورزش درمانی اصلاح می شود افزود: با این گونه اقدامات، افراد دارای صافی کف پا به پا ضربدری و پا پرانتزی دچار نمی شود.
وی با اشاره به این که صافی پا قابل درمان نیست و می توان آن را اصلاح کرد، گفت: اگر افراد دارای صافی پا در هر یک از دوره های زندگی خود، یکبار مورد معاینه دقیق قرار گیرند، این اختلالات اصلاح می شد.
قلم قاش، زمان تشخیص این اختلال را از چهار سالگی اعلام کرد و گفت: صافی کف پا به 2 نوع ثابت و انعطاف پذیر تقسیم می شود که عمدتا نوع انعصاف پذیر آن را شایع تر است.

** از هر 4 نفر سه نفر اختلال عضلانی اسکلتی پا دارند
وی با اشاره به این که از هر 4 نفر سه نفر اختلال عضلانی اسکلتی پا دارند، اظهار کرد: این روند تقریبا در ایران هم وجود دارد، اما کمتر به این اختلال شایع، توجه می شود.
قلم قاش ادامه داد: پاها وقتی دچار اختلالات عضلانی اسکلتی می شوند، از لحاظ ساختار درست عمل نمی کنند و این اختلال به زانوها، لگن و ستون فقرات هم منتقل می شود.
وی با اشاره به این که مشکلات پا را باید جدی گرفت، گفت: در صورت داشتن اختلال پا، میزان فعالیت های افراد کم می شود. اختلال پا حتی تا 20 درصد بر میزان عملکرد فرد تاثیر می گذارد.
مدیر گروه پا پزشکی کلینیک دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران مشکل پا را به اختلال، بیماری ها و ناهنجاری ها، شکستگی ها و دررفتگی ها تقسیم کرد و گفت: 86 درصد کودکان زیر 12 سال دچار نوعی از اختلال اسکلتی و عضلانی هستند که نشان می دهد که این بیماری، خیلی شایع است.

** کفش هایی که با عنوان طبی در اختیار دیابتی ها قرار می گیرد
وی همچنین به مشکلات مربوط به پا در بیماران دیابتی پرداخت و با تاکید بر لزوم استفاده بیماران دیابتی از کفش های طبی، گفت: در حال حاضر کفش هایی که در ایران به عنوان طبی عرضه می شود، معمولا کفش طبی نیست.
مدیر گروه پاپزشکی کلینیک دیابت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: به واقع، این نوع کفش ها معمولا فقط کفش هایی راحت هستند که برای استفاده در اختیار بیماران دیابتی قرار می گیرند.
به گفته قلم قاش، اما کفش طبی باید براساس مشخصات هر فرد و پس از تجویز متخصصان تهیه شود تا ضمن کاهش آسیب به پا، امکان استفاده مطلوب از کفش را فراهم آورد.
قلم قاش با اشاره به این که صنعت کفش ایران باید اهتمام بیشتری به تولید کفش های طبی ارزان قیمت داشته باشد، گفت: کفش طبی می تواند از آسیب رسیدن به پاها جلوگیری کند و از مشکلات آنان بکاهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا